0 4765 visningar

18 svar

Förvälla blodriskan?

Sofia

13 sep 2008 kl. 20:49

hej,
är det så att blodriskan (både tall- och granblodriskan) inte behöver förvällas så som de andra riskorna??

0

"JAS" Helsingborg

13 sep 2008 kl. 21:25

Ingen förvällning behövs.

0

Sofia, Skåne

13 sep 2008 kl. 22:12

Jag har slutat plocka den för att jag tycker att den är besk. Men jag undrar om man inte hade kunnat bli av med det beska genom förvällning. Har någon provat?

0

beskan

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 22:17

beror på växtsättet…dom jag plockat har varit supergoda…all har att göra med väta…prova lägga till lök eller rödbetor / morötter vid tillagning .Torra marker = beskare svamp

0

beskan

Sofia, Skåne

13 sep 2008 kl. 22:28

Intressant, Birgitta. Sommaren har ju varit mkt torr i Skåne, men nu har det ju regnat ganska mkt. Ändå tycker jag att de är beska. I höstas plockade jag dem sent på hösten, då är det ju blött, och då tyckte jag inte att de var beska. Så det stämmer nog.

0

Jan A, Uppsala

13 sep 2008 kl. 22:31

Besk är den inte, granblodriskan, men ibland lite skarp. Vissa kokar därför av den lite och tycker den blir bättre. Tallblodriskan är mycket godare; inga skarpa tendenser alls, bara GOD!

0

Sofia, Skåne

13 sep 2008 kl. 22:40

Ja, tänk Jan, den har jag aldrig hittat. Tallblodriskan alltså, men jag fortsätter att leta :(

0

Tallar i skåne..........

Birgita F

13 sep 2008 kl. 22:43

....lycka till Sofia

0

Tallar i skåne..........

Sofia, Skåne

13 sep 2008 kl. 22:49

Har du hittat den, Birgitta?

0

Tallar i skåne..........

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 22:54

finns bara enstaka tallar i Bohuslän , har hittat blomkålssvamp 2ggr , inga förhoppningar om tallblodriska, jag lovar skicka oreanon på måndag, blev för mycket på mina axlar i veckan , du bör ha den senast onsdag med rötter = )

0

Tallar i skåne..........

Sofia, Skåne

13 sep 2008 kl. 23:00

Det var absolut inte meningen att stressa dig. Det är ingen som helst brådska. Jag fattar inte hur du hinner med allt…

Sorry för trådkapning.

0

ingen stress...

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 23:05

kom bara på det i onsdags efter en grym start på veckan , lovar att skicka senast måndag

0

Läcker riska

PI

14 sep 2008 kl. 01:46

Om jag har förstått det hela rätt så är tallblodriska samma sak som läcker riska. Hur skall man benämna den?

0

Läcker riska

Elisabeth J

14 sep 2008 kl. 01:55

Förstår inte din fråga om läckerriska!
Man behöver inte koka av den heller, samma tillagning som granblodriska!
Om det var det du menade med benämning!

0

Läcker riska

PI

14 sep 2008 kl. 02:24

Mina frågor är:
1) Om tallblodsriska är samma sak som läcker riska?
2) Om det förhåller sig så, skall man då benämna svampen läcker riska eller tallblodsriska?

0

Läcker riska

Glenn

14 sep 2008 kl. 03:54

Pl:
Så är det. Tallblodriska är synonymt med Läcker Riska. Läcker Riska kommer från dess latinska namn.

Själv använder jag namnen Granblodriska resp. Tallblodriska. Det blir mindre missförstånd då om vilken blodriska du menar.

0

Chrisbez

31 okt 2019 kl. 18:50

Hej, är det säkert att man kan frysa in blodriskor utan att förvälla dem? Ser alltid min mormor i köket, som förväller svampen!

0

mumrik

31 okt 2019 kl. 21:37

När man ska frysa svamp brukar man liksom koka ihop den i ditt eget spad först. Det är säkert det din mormor gör. Dels tar den då mindre plats och sen klarar svampen frysningen bättre så.

När man pratar om att förvälla riskor i den här tråden menar man att koka av dem i rikligt med vatten som man sedan slår bort. Detta för att bli av med de skarpa smakämnena som finns i många riskor, dock ej i blodriska.

1

JanAUppsala

31 okt 2019 kl. 21:54

Av någon anledning har jag aldrig provat att frysa in rå svamp, utan smälter ner den - så kallar jag den procedur när man lägger svampen (rensad och styckad) i en kastrull helt utan -  eller vid behov med ett ytterst litet vattentillskott - och sen fryser in den med spadet. Men nästan all “därtill lämpad” svamp hamnar på torken!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone