0 451 visningar

18 svar

Lycka!

Haxson

13 sep 2008 kl. 21:09

Efter alla år i svampskogen har jag idag för första gången förunnats glädjen att få hitta trattkantarell. Men jag var tvungen att åka flera mil hemifrån (och då bor jag ändå mitt i skogen).

Och säg nu inte att det inte är trattisar jag hittat, för då blir jag ledsen i ögat…

I övrigt bjöd dagens tur på det gamla vanliga - några blod-, skägg- och pepparriskor, några bleka, rödgula och fjälliga taggsvampar samt några snöbollschampinjoner.

0

H

13 sep 2008 kl. 21:12

Grattis!! Fina trattisar!. Jag längtar till morgondagens skogstur!

0

Grattis!

Elisabeth J

13 sep 2008 kl. 21:12

Visst är det trattkantareller som du hittat!
Det finns stor färgvariation på dem,du har dem säkert nära dig i granskog,de växer överallt i år tycker jag!

0

Robban O-hamn

13 sep 2008 kl. 21:13

Ett stort grattis Haxson, visst är det Trattisar. Men hur kan du inte ha hittat dom tidigare? Var bor du?

0

Haxson

13 sep 2008 kl. 21:18

Bor man i en kantarellfientlig del av östra Jämtland är det inte svårt att inte hitta kantareller av vad slag det vara må. Den vanliga(?) kantarellen är lika sällsynt den.

0

Svart Lycka!

guza

13 sep 2008 kl. 21:19

Bilden får tala för sig själv-10 kg av de svarta!

0

Svart Lycka!

Robban O-hamn

13 sep 2008 kl. 21:30

Oj!! Då är man med andra ord ordentligt bortskämd då förstår jag.

0

Svart Lycka!

guza

13 sep 2008 kl. 21:32

Kan man säga- 5,6 kg till idag!- å jag ska till ytterligare ett par ställen imorgon!

0

Svart Lycka!

H

13 sep 2008 kl. 21:32

Taskigt att stajla så =)
Jag är imponerad, har bara lyckats hitta de svarta en gång, så ditt berg var fint! Em liten fråga bara, mina svarta såg mer svarta ut och grå undersida, dina iallafall den halvan som är närmast kameran ser brunaktiga ut, är det samma sort?

0

Svart Lycka!

guza

13 sep 2008 kl. 21:36

Kan variera en del- beror på växtplats och om de har börjat torka litet ( mer bruna då!)

0

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 21:39

grattis haxson ,men jag är väl något av en trattis-marodör men mitt favoritrecept är detta….

http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=17

istället för lingonsylt/ päron till ostbrickan , vinbärgele till köttet
helt underbart…i min värld

0

Svart Lycka!

buffy

13 sep 2008 kl. 21:40

Ojojoj! Grattis! Vilken del av landet?

0

Lycka!

Robban O-hamn

13 sep 2008 kl. 22:06

Ett stort grattis till dig med guza.
Ta inte illa upp men jag tänkte på
Haxon. Fel av mig borde bytt rubrik,
för att visa det tydligt.

0

Robban O-hamn

13 sep 2008 kl. 22:17

Tusan vad det var svårt att få tydligt! Jag är bortskämd med att ha Trattis in på hus knuten. Tänker inte på att så är inte fallet i hela landet. Här är det nästan Kirskål
men godare.

0

Haxson

13 sep 2008 kl. 22:24

Kirskål har vi inte heller här… ;o)

Dessutom saknas några svampar som jag inte alls saknar. Jag har i alla fall aldrig sett vare sig vit flugsvamp eller gallsopp. Men nog saknar jag kantareller och trumpetsvampar…

0

Sofia, Skåne

13 sep 2008 kl. 22:48

Fast kirskål är också gott. I ogräspaj :)

0

ja du haxson

Birgitta F

13 sep 2008 kl. 22:51

jag är så trött på den sk “bonussvampen” dvs kantarell jag vill ha annat i korgen just nu
Bohuslän Kustnära

0

Trumpeterna

guza

14 sep 2008 kl. 06:27

kommer från Sörmland- Strängnäs å Flens kommun.

0

Trumpeterna

buffy

14 sep 2008 kl. 13:08

Långt från Skåne då, jag har bara hittat en handfull här i mina trakter i år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone