Jag skulle gärna vilja testa på lite annan svamp än de vanliga och funderar nu på riskor och kremlor. Det jag undrar över är om det bara är dom som är spröda i köttet eller om andra skivlingar också kan vara det?
Vill lätt kunna identifiera det jag plockar så jag slipper riskera att få med ngt giftigt.
Har kollat lite på bilder och tror att jag kan ha blodriska i hagen.. ska kolla det i morgon, för det verkar iaf vara en sort som är lätt att känna igen.
Visst, vissa flugsvampar har korniga hyllerester (som kan regna bort), men hos flera arter har hyllet en segare konsistens så att det inte blir kvar på hatten, utan bara bildar en strumpa (sällan synligt hos lömsk flugsvamp t.ex).
Flugsvampar har ring, men den kan lätt försvinna (vid tumning eller vara uppäten av sniglar).
Flugsvampar har strumpa eller velumkransar vid fotbasen. Det gäller att studera dem noga så att man inte missar det. Strumpan brukar sitta djupt i marken och blir lätt kvar om man bara drar upp svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.