0 834 visningar

12 svar

Trattkantarell eller Gullnavling?

Peter Hästveda

14 sep 2008 kl. 17:17

Jag var säker på att jag plockat trattkantareller, men sen läste jag ett inlägg om gullnavling och såg bilderna, nu är jag bara förvirrad.

0

Jeanette P, Luleå

14 sep 2008 kl. 17:41

Jag tycker det ser ut som det mesta är trattisar.. men verkar vara något annat som smugit sig in där oxå.. Men invänta en * för mer korrekt svar

0

Boman

14 sep 2008 kl. 18:17

Trattkantarell och Rödgultrumpetsvamp! Gratulerar, du har två delikata svampar där.  Se länkar med info.
http://svampguiden.com/art/visa/cantharellus_tubaeformis
http://svampguiden.com/art/visa/cantharellus_lutescens

0

Peter Hästveda

14 sep 2008 kl. 18:33

Tack för hjälpen, jag läste även EG:s inlägg, nu skall jag göra sås.

0

Nu är ni ute och simmar!?

svampstaff

14 sep 2008 kl. 18:36

Ser ingen röd/gul trumpet??bara trattisar?förutom dom bruna otäckingarna i mitten..

0

Irene A

14 sep 2008 kl. 19:25

Jag ser inte heller något annat än trattkantareller.
Inte för att det spelar någon roll att det inte är några rödgula trumpetsvampar med. Däremot att det är några ruttnande trattisar där, de med små mörka hattar som är bruna i fottoppen..

0

Peter Hästveda

14 sep 2008 kl. 19:40

Tack Irene, nu känns det helt lungt, skall sortera bort de som inte håller måttet, detta är min första svampsäsong, tack vare er här på svampguiden går det bättre och bättre med svampjakten. Tack än en gång.

0

Peter Hästveda

Maric / Arlanda

14 sep 2008 kl. 19:47

Visst är forumet en guldgruva!
Man läs sig enormt mycket.
Finns många bra * men Irene är bland de bästa *tycka själv*

0

Boman

14 sep 2008 kl. 19:54

Jag ser iaf några rödgula.

0

Irene A

14 sep 2008 kl. 21:10

Boman, de markerade svamparna har åsar, rödgul trumpetsvamp är bara rynkig på undersidan. Det finns färgvarianter av trattkantareller som är väldigt lika de rödgula trumpetsvamparna.

Jämför här och kolla särskilt på bild 2 och 4:
http://svampguiden.com/art/visa/cantharellus_lutescens

0

BaWa

14 sep 2008 kl. 21:11

Duktig du….

0

Boman

14 sep 2008 kl. 21:19

Ok, de var lite tveksamma, men förstorade och “såg” det som tydligen inte är. Nå, blir inte gråtfärdig iaf, det är inte lätt från en bild.

0

Pelle o Cina

14 sep 2008 kl. 21:30

Hej på er allihopa.
Sitter här med kära hustrun och rensar helgens skörd av trattkantareller. 70 liter, eller 20,5 kilo fick vi ihop.
Måste hålla med om att de verkligen finns i många olika färgvarianter. Allt från nästan klargula stjälkar till gråbruna varianter. Att det rör sig om trattkantareller är det ingen tvekan om. Har plockat dessa i 10 år i samma skogar. Dessutom plockade vi ca 5 liter rödgul trumpetsvamp. Dessa har mycket riktigt inga åsar utan bara “rynkor”. Stjälken är starkt orangefärgad.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone