0 364 visningar

8 svar

Vad är dessa för svampar?

Peter, Herrljunga

14 sep 2008 kl. 17:20

Nu har jag kommit hem från en svamprunda i skogen tillsammans med mina föräldrar -

Jag hittade bl a följande svampar jag behöver hjälp med att identifiera.

(Räknar från vänster)

Nr 2 i undre raden är jag hyfsat säker på är grönkremla men vill vara helt säker.

Nr 4 i undre raden ser ut som en sopp men har skivor istället för rör under hatten.

Svampar 2008-09-14

0

Boman

14 sep 2008 kl. 18:36

Ät inget av det innan en * sagt sitt. Du har några kremlor men också spindling, iaf en och några jag inte vet vad.

0

Peter

14 sep 2008 kl. 18:54

Ok.

Tack för rådet!

Jag och min mor hittade MÄNGDER med trattkantareller när vi var ute och plockade svamp på ett ställe idag! :-)

Vi hade även en liten Karl Johan och gott om blodriskor.

Med vänlig hälsning

0

Irene A

14 sep 2008 kl. 19:44

Svåra fall..
Översta raden:
Först en spindelskivling, sen ett par kremlor som jag inte tycker ser milda och goda ut. Den fjärde kan jag inte urskilja riktigt.
Nedre raden:
Den första ser ut som tegelkremla, bör vara mild i smaken. Den andra kanske är grönkremla, men det finns rätt många gröna kremlor.. Till slut ett par spindelskivlingar igen.

0

Peter, Herrljunga

14 sep 2008 kl. 20:08

Hej!

Tack för ditt svar!

Kan nr 3 från vänster i översta raden vara mandelkremla?

http://svampguiden.com/art/visa/Russula_integra

Med vänliga hälsningar

0

Irene A

14 sep 2008 kl. 21:17

Mandelkremla? Nej, det har jag svårt att tro. Mandelkremlan får ganska tidigt gräddgula skivor. Har du smakat på den? Jag misstänker att den är skarp.

0

Peter, Herrljunga

14 sep 2008 kl. 21:33

Jag smakade nyss en liten bit av den.

Smaken kändes lite skarp.

0

BirgittaD

14 sep 2008 kl. 21:46

Lol detta med kremlor är ju ett mysterium. Irene menar deu att det finns grönkremlor som är oätliga. Jag trodde att alla grönkremlor är ätliga och att LLA ÄR SKARPA I ALLA FALL SOM UNGA.  Sry för caps look var inte meningen. Jag har ätit mycket gröna KREMLOR I HÖST OCH HAR INTE PROVSMAKAT FÖR DE är ju i alla fall skarpa. caps lock igen. sry

0

Irene A

14 sep 2008 kl. 22:02

Jag tycker förstås att det räcker att hålla sig till de milda kremlorna.
MAN MÅSTE INTE ÄTA ALLT sry ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone