Nu har jag kommit hem från en svamprunda i skogen tillsammans med mina föräldrar -
Jag hittade bl a följande svampar jag behöver hjälp med att identifiera.
(Räknar från vänster)
Nr 2 i undre raden är jag hyfsat säker på är grönkremla men vill vara helt säker.
Nr 4 i undre raden ser ut som en sopp men har skivor istället för rör under hatten.
Svampar 2008-09-14
Svåra fall..
Översta raden:
Först en spindelskivling, sen ett par kremlor som jag inte tycker ser milda och goda ut. Den fjärde kan jag inte urskilja riktigt.
Nedre raden:
Den första ser ut som tegelkremla, bör vara mild i smaken. Den andra kanske är grönkremla, men det finns rätt många gröna kremlor.. Till slut ett par spindelskivlingar igen.
Hej!
Tack för ditt svar!
Kan nr 3 från vänster i översta raden vara mandelkremla?
http://svampguiden.com/art/visa/Russula_integra
Med vänliga hälsningar
Lol detta med kremlor är ju ett mysterium. Irene menar deu att det finns grönkremlor som är oätliga. Jag trodde att alla grönkremlor är ätliga och att LLA ÄR SKARPA I ALLA FALL SOM UNGA. Sry för caps look var inte meningen. Jag har ätit mycket gröna KREMLOR I HÖST OCH HAR INTE PROVSMAKAT FÖR DE är ju i alla fall skarpa. caps lock igen. sry
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.