Aldrig sett den på samma plats som trattisen men visst ser de lika ut. Om man håller i svampen är det ingen tvekan däremot, inte heller på doften. Titta gärna vidare på tråden “trattisskola” och “förväxla” för att se skillnaderna.
Man lär inte svamp bara genom bilder, de måste ses i naturen.
Jättefina, pedagogiska bilder.
Skickade ut gubben för att hämta hem några för att kolla Luktade inget Smak ingen speciell smak,aningen surt kanske
Konsistensen ganska lik mindre trattisar, lite gummiaktig kanske något tunnare Foten något tunnare,ihålig
Har sett den 2ggr iår en på murken stubbe samt på en murken stock
Tack EG för din beskrivning. Men kan man säga att gullnavlingen är sladdrigare i konsistensen än tratten? En tratt är ju ganska fast, när allt kommer omkring.
Hans, häromdagen fanns en bild här på forumet där man såg trattar växa rakt upp ur en stubbe. Din regel är bra, men den gäller tyvärr inte alltid. Men det är en bra grundregel.
Ja, ja när jag rensade mina trattisar i dag httade jag faktiskt några med skivo(oliklånga) Jag börjar undra hur många gullnavlingar jag ätit i mina dagar. Jag lever i alla fall och inte kan de smaka så värst illa heller blandade med trattkantareller. Jag har ju inte kollat så noga förut bara konstaterat att det inte varit spindlingar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.