0 427 visningar

9 svar

vad har jag hittat?

Nina A

14 sep 2008 kl. 18:02

här kommer några svampar jag hittade idag, första växte på murken lövträdsved (tror jag)

2 an hittade jag i blandskog, van vid fingersvamp men inte så stort vad kan det vara för nåt?

sista växte på en plats där det brunnit :)

0

Robban O-hamn

14 sep 2008 kl. 18:19

Gissar vilt 1: Ostronmussling 2: vet ej
3: Gullpigg.

0

vad har jag hittat?*grubblar*

Nina A

14 sep 2008 kl. 18:50

funderar lite på om det är ostronmussling jag med. om det är det kommer det inte gå nån nöd på mig på länge :)men det finns en förväxlingssort till den som heter broskmussling…vet inte skillnaden…

2 an funderar jag på om inte det kan vara kandelabersvamp… men vet inte…trist o inte veta!

3.vild gissning gullhorn?

0

Pia

14 sep 2008 kl. 19:17

Hej Nina, om du är van vid fingersvamp kanske du vet något om den fingersvamp jag själv hittade igår. Jag har provsmakat den och den var väldigt god. Jag har inte blivit sjuk ännu i alla fall, så den är troligtvis ätlig. Har du koll?

0

Nina A

14 sep 2008 kl. 19:45

tror det är exakt den jag hittade
men vad det är måste nån * svara på...eller nån mer med koll

hm.jag skulle _aldrig_ stoppa i mig svamp jag inte var säker på eller som jag inte visste namnet på
svampgifter är lömska!

var försiktig!

0

puff

puff

14 sep 2008 kl. 21:48

puff

0

nina

14 sep 2008 kl. 22:01

lite mer inzoomat

0

Birgitta F

14 sep 2008 kl. 22:03

Grönmussling skulle jag tro

0

Hans v E

14 sep 2008 kl. 22:22

1: Bävermussling.
2: (Gammalt namn:) Höggul fingersvamp. Numera vet man inte vad det är.
3: Möjligen gelesvampen gullhorn p.g.a. den starkt gula färgen, men om den inte är hal och seg kan det vara någon fingersvamp av släktet Clavaria.

0

Nina A

14 sep 2008 kl. 22:28

tack för svaren
då lämnar jag musslingen till bävern :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone