0 968 visningar

10 svar

Stor kragskivling ätlig?

Haxson

14 sep 2008 kl. 18:46

Efter att jag nu lärt mig känna igen den stora kragskivlingen inser jag att det vimlar av den i skogarna. Hur är det med ätligheten? Vore ju trevligt om den var värd att ta vara på.

0

Lill

16 sep 2008 kl. 21:41

Hej!
Ser att du inte fått något svar så jag antar att det inte är någon som vågar uttala sig. Har själv funderat i flera år på att smaka på denna svamp. Nu har jag hittat ganska många fina exemplar så nu ska jag testa. Återkommer väl med resultat.

0

Tanja i Gagnef

16 sep 2008 kl. 21:50

I min svampbok står det “saknar matvärde”. Är dock inte markerad som giftig.

0

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 21:52

Nu skall jag citera Klas Jaederfeldt och vad han skriver i sin “Svampboken” = Detta är en svamp som av tradition inte har ätits i Sverige, men som är väl värd att prova. I tyska böcker samt i tidigare böcker utgivna av Ica Bokförlag är det beskriven som ätlig och god. jag har ätit den och håller med. Den smakar något åt champinjonhållet. Slut på citat.

0

Haxson

16 sep 2008 kl. 22:08

Wow… Låter som om jag har lärt mig ytterligare en matsvamp i år. Måste bara prova den. Hoppas att jag hittar några fräscha exemplar, för jag märkte idag att säsongen börjar lida mot sitt slut… :o(

0

Lill

16 sep 2008 kl. 22:34

Nu har jag testat. Den smakade gott. Tycker den påminner om Rimskivling till utseende och nu när jag smakat tycker jag den påminner om den till smak också.
Nu återstår det bara å vänta å se vad magen tycker. återkommer väl senare om jag får några obehag.

0

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 22:44

jag fotade den för två år sedan ,bilden blev liksom tecknad
fortfarande min favoritbild
Men äta den näeee

ser overklig ut tycker jag

0

Salasias

17 sep 2008 kl. 00:19

Skrämmande lik rimskivlingen, utom färgen på skivorna och ringen…. Hoppas den är ätlig, som sägs… Lätt att ta fel.

0

Haxson

17 sep 2008 kl. 00:24

Och jag som tog den för en champinjon av något slag första gången jag såg den. Skulle aldrig missta den för en rimskivling.

0

Boman

17 sep 2008 kl. 07:20

http://svampguiden.com/art/visa/Stropharia_hornemannii

http://svampguiden.com/forum/visa/113708

Om du jämför bildena och är noga i fält så kan du inte ta fel.

0

Lill

17 sep 2008 kl. 20:21

Som sagt, i går stekte jag och smakade på stor kragskivling. den var god och påminde om rimskivling på smaken.
Tycker inte den är förväxlingslik rimskivlingen, men de påminner om varandra.
Har än inte känt nåt obehag efter gårdagens smakprov. Smakade dock inte så många bitar. Hittade ganska många så jag ska steka upp resten i kväll. Mums!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone