0 3263 visningar

16 svar

Hur ska torkad svamp se ut?

Jenny

14 sep 2008 kl. 19:02

Som rubriken lyder.
Hur skall torkad svamp se ut?

Läste på forumet att den skall vara knastertorr och lätt och smula sönder.
Vissa jag torkat har blivit “sega” och svårsmulade.

0

Pia

14 sep 2008 kl. 19:07

Normalt tar det ca 1 vecka för svampen att torka. Jag brukar lägga den på tidningspapper som jag byter varje dag. Därefter lägger jag svampen i tätslutna burkar och ställer mörkt. Det viktiga är att svampen inte möglar, vilket kan tyda på fukt. Det ser man tydligt om man tittar på svampen innan man använder den. Gamla trattkantareller som stått några år har blivit seg, men enligt min väninna så går den att använda om man smular ned dem ordentligt. Blir det ett bra svampår i år så byter jag nog ut dem mot ny svamp istället.

0

Boman

14 sep 2008 kl. 19:13

Torkad svamp ska vara torr så det går att bryta sönder det i bitar, eller smula smått. Men alla sorter, tex sandsopp blir inte så torra, de blir sega istället. Men de ska inte kännas kyliga när du lägger dem mot kinden eller insidan av handleden, då är de torra. Förvara i tättslutande kärl i torrt, varmt utrymme. Jag har mina i glasburkar, plastburkar eller i zippåsar i kraftig plats, i skåpet över kylen.
Om du torkar för varmt, tex i ugn blir svampen svart och luktar illa, eller om de möglar för att de torkar för sakta eller för dåligt, ska du inte äta dem. Torka också bara ren, frisk svamp. Svamp blir farlig om den inte tillagas och förvaras rätt. Du kan bli allvarligt sjuk annars.

0

Jenny

14 sep 2008 kl. 22:12

Tack för svaren. :-)

0

Salasias

14 sep 2008 kl. 22:38

Kan man inte förvara dem i papperspåsar? Skyddade mot stekos och smuts, men ändå torrt?

0

Boman

14 sep 2008 kl. 22:40

Papper suger åt sig fukt, jag skulle inte chansa på förvaring i det. Täta förpackningar som inte släpper in eller ut något, tror jag på.

0

Birgitta F

14 sep 2008 kl. 23:30

har rubbet av mina i papperspåsar som andas….....världen håller på att sluta andas…luft e bra

0

Karin Hedén

14 sep 2008 kl. 23:40

Förvaras papperspåsarna torrt kan det nog gå bra ur fuktighetssynpunkt. Däremot försvinner mycket av aromen.

0

kan svart trumpetsvamp bli knastertorr?

Helena S.

14 sep 2008 kl. 23:58

Jag har undrat över samma sak. Jag har torkat svart trumpetsvamp i varmluftugn i 50 grader med dörren öppen, säkert 8 timmar, den blev aldrig knastertorr. jag torkade en del av den en gång till, men den är fortfarande något seg. Man kan bryta den, men definitivt inte smula.  Jag trodde det skulle vara så tills jag torkade annan svamp och den blev så torr att man lätt kunde smula den. Kan svart trumpetsvamp bli så torr, eller gör jag något fel?

0

Evus

15 sep 2008 kl. 00:10

Jag är nybliven “svamptorkare” från i år och tycker denna fråga är intressant.

Ska den torkade svampen förvaras varmt eller svalt?

Boman du skriver bl.a.

“Förvara i tättslutande kärl i torrt, varmt utrymme. Jag har mina i glasburkar, plastburkar eller i zippåsar i kraftig plats, i skåpet över kylen”

På menyse.com kan man läsa följande (utdrag ur text):
.....Förvara sedan svampen i en lufttät burk som ställs mörkt och svalt. Hållbarhet cirka ett år.

Länk till sidan:
http://www.menyse.com/action/subProductGroup;jsessionid=87B9074DAF9277233E6B25EBC0446E90?productGroupId4=14597

Själv tror jag på torrt och svalt.

0

Boman

15 sep 2008 kl. 07:23

Mitt skåp är inte speciellt varmt men definitivt torrt, vilket annars är lite svårt att uppnå här. har svamp som förvarats där i flera år, lika god fortfarande.  Det viktiga är att svampen är torr innan den stoppas i kärlet. Jag torkar även örter, samma sak där, förvara i papper eller otätt så tappar de all doft och smak, smakar bara hö, förvara tätt i burk så klarar de sig länge.  Allt är tydligen inte någon exakt vetenskap.

Och helena, ja svart trumpetsvamp ska gå att smula, annars är den inte torr nog. Prova att torka på papper/tyg, utanför ugnen.

0

Evus

Karin Hedén

15 sep 2008 kl. 07:33

Torrt, svalt och mörkt skulle jag vilja säga. Om glasburken (som är tätare än en plastburk) är väl försluten är det inte lika noga med torrt. Svalt: det behöver inte vara kylskåpskallt. Källare är bra men eftersom vi inte har någon källare så står mina burkar i en gång in till garaget. Mörkt: smak- och aromförändringar kan ske även av ljus.
Det var väldigt vad menyse.com var försiktiga med lagringstiden för torkad svamp. Ett år! Jag har 20 år gamla burkar i förrådet. Kanske inte riktigt lika smakrika som när de torkades men fullt användbara.

0

Helena S.

17 sep 2008 kl. 02:51

Jösses! Min svarta trumpetsvamp ligger i en burk nu, halvtorr uppenbarligen. Kan jag bara ta fram den och fortsätta torka? Jag får fnatt om jag har förstört den genom att inte torka tillräckligt. Jag har flera akvarium så jag tror jag har rätt hög luftfuktighet i mitt hem, därför vågade jag inte annat än att torka i ugnen.

0

Brenko

17 sep 2008 kl. 21:38

Det är nog ingen fara, torka dom lite till nu bara.

0

MP

17 sep 2008 kl. 22:01

Jag torkade trattisar förra året som inte blev knastertorra. Jag åt av dem i nästan ett år och de smakade bra och blev inte dåliga.Jag skulle dock inte sparat dem längre än så, med tanke på den dåliga torkningen. De jag torkat i år är torra som fnöske och jag räknar med att de håller betydligt längre än ett år.

Jag torkar på papper över en natt, med vanlig bordsfläkt. Dagen efter stoppar jag in dem på 50 grader i ca. 2-3 min. Det blir perfekt.

0

Inte ska man väl förvara svalt!?

Marit D

17 sep 2008 kl. 23:02

Nog måste det vara bäst att förvara i rumstemperatur alltså i ett köksskåp där man förvarar andra livsmedel!? om man förvarar dem svalt så kan ju fukt tränga in, i synnerhet om man förvarar i en fuktig källare. Glasburkar tycker jag kan vara svåra att få täta om det inte är burkar med gummiring. Annars kan en tättslutande plastburk också fungera bra.

0

Helena S.

18 sep 2008 kl. 02:08

Jag la ut dom på en tidning och lät dom ligga där ett tag, sen åkte dom in i ugnen en andra (för vissa en tredje) gång, 40 grader varmluft med dörren på glänt, hela natten, fortfarande inte knastertorra. Jag tror inte dom nånsin kommer bli det, för vid det här laget borde en gurka blivit mumifierad. Dom går dock att smula lite bättre nu. Jag tror jag ska sluta oroa mig för dom.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone