Elin
14 sep 2008 kl. 19:45
Hej!
Helt ny på det här med forum och inlägg… Jag undrar hur man snabbast och enklast kan torka trattkantareller. Jag har varmluftsugn, kan jag använda den och i så fall vilka grader och hur länge? Kan man torka dem i micron? I så fall hur? Annars hur länge dröjer det att torka dem som “vanligt”, typ ståendes i en bokhylla (enda stället som jag har över…).
Glöm micron, om du vill kan du använda varmluftsugnen på lägsta möjliga värme, dörren på glänt ordentligt. Eller bred ut dem på papper, eller en gammal handduk och rör om ibland. Han du en ställningatt torka tvätt på? Jag använde min som nödlösning när annat var fullt. Lägg en tunn gardin eller annat tyg över, strö ut svamparna, klart. De torkar snabbt med luft på alla sidor.
Läste att man kan använda en fläkt. Vi har en vanlig bordsfläkt men den blåser ju bara kalluft, funkar det? Är rädd att svampen ska mögla, den är jätte blöt. Hur glest ska svampen ligga. Gör det något om de ligger emot varandra? Någon som har en bild på hur de bör ligga? Rädd att göra fel… Vill verkligen lyckas!!!
Det går utmärkt att torka svamp på brickor som sätts ovanpå en hög varmvattenberedare.Svampen,tex trattkantareller kan ligga ganska tätt och de torkar på några dagar.Har man mycket svamp på tork på massor av brickor i hela huset kan man allt eftersom de krymper ihop lägga dem tillsammans för att sluttorka ovanpå varmvattenbereraren.Då blir de knastertorra.
Jag torkar mina på myggnät spänd i träram. I nödfall en tunn gammal gardin över torkställningen. vanlig bordsfläkt blåser undan fukten från ytan och bara om de är mycket våta tar jag till kupevärmaren också. Torkar över natten utom de lite större bitarna.
Rimskivling och sotvaxing på tork
Jag har köpt ett förvaringsgaller för blomsterlök (ca 50 kr), en rejäl träram med ganska finmaskigt galvat nät i botten, och ställer lutat mot väggen eller en stolsrygg. Sen sätter jag på rumsfläkten med “sväng” så att det blåser kall luft på all svamp. Det tar högst ett dygn, även för tjockare skivor eller blötare svamp. Trumpeter var torkade bara över dagen! Gallret är bra, för det har höga kanter och går att flytta runt utan att man dräller svamp på golvet!
Jag har torkat ganska många olika svampar den senaste tiden. Brukar köra dem i varmluftugn på 40 C med luckan på glänt. Sätter igång det på kvällen och har igång ugnen hela natten, sen så är det klart på morgonen. Därefter får de ligga och eftertorka i pappåsar ett par dagar innan jag häller över dem i lufttäta burkar. En gång provade jag att torka svamp i låga papppåsar med handtag som jag hängt in i torkskåpet, det fungerade bra förutom att jag fick sätta igång torkskåpet var 2,5 timme. Ett tips jag kan dela med mig av är att skiva svamp i äggskivaren, man får perfekt tjocklek på svampen som skall torkas. Har gjort det med bl.a. champinjoner, röksvampar och diverse soppor.
Lägger väl upp min lakansbild igen. Tyckte det gick fint även om doften blev väl bedövande (dator/TV-rummet). Vanlig fläkt utan värme snett underifrån.
Nu har jag effektivare torkapparat så här inte behövt använda det där sättet på ett tag.
Så här mycket hade svampen krympt över natten. Tror inte det hade behövts många timmar till för att få den snustorr, men den fick gå klart i torken i omgångar.
Nej, de svarta är dåliga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.