0 504 visningar

16 svar

Goliatmusseron till salu på NK

Fredrik

29 dec 2005 kl. 18:02

Nu kan jag bekräfta att det går att köpa torkad goliatmusseron på NK.

59:- för 20 gram, visst det är inte billigt. Men för en svamp som kallats “världens dyraste” så tycker jag det är godkänt. Jag har provlagat efter ett japanskt recept jag hittade på nätet, och gott var det. Blir perfekt att överraska lite med denna ädla svamp på nyårskalaset.

Gott Nytt År!

0

Fia A

29 dec 2005 kl. 21:16

Om man nu skulle avvara 59 stycken av sina surt förvärvade slantar, vad gör man sen med svampen? Några tips på hur man tillagar torkad Goliat för att riktigt få känna den karaktäristiska smaken, nån?

0

Birgitta

29 dec 2005 kl. 21:53

Fia: I den här länken hittar du två olika recept som utgår från torkad goliat.

http://www.vasterbottensmat.nu/recept.asp?RID=71&KatID=&UkatID=&page=1Smaklig spis!

0

Birgitta

29 dec 2005 kl. 21:54

0

Fia A

30 dec 2005 kl. 10:56

Tack Birgitta, det lät annorlunda och gott :-)

Ursäkta min okunskap, men “krutrök”, vad är det? Var går det att få tag på?

0

Helena Lundin

30 dec 2005 kl. 11:05

“Krutrök” är en hårdost i samma anda som Västerbottensost.
Den görs av Norrmejerier. Krutröken borde gå att hitta i välsorterade mataffärer.

0

Fia A

31 dec 2005 kl. 03:00

På så vis! Ja, då får jag väl ge mig ut och leta då :-)

0

Marita

3 jan 2006 kl. 17:43

Numera äter jag väldigt gärna Goliatmusseronen friterad. Det är supergott men ingen smalmat.

0

Per Olsson

3 jan 2006 kl. 18:44

Friterad goliatmusseron, det lät väldigt smaskigt.

Kan man kanske få lite tips på hur själva tillagningen går till?

Tackar på förhand.

0

Margareta

3 jan 2006 kl. 20:28

När vi pratar om goliatmusseron och tillagning kan jag tipsa om Bo Nylens senaste bok. Den heter “gott med svamp” och innehåller flera recept på goliatmusseron.

0

Marita

9 jan 2006 kl. 17:05

Jag gör en frityrsmet på vetemjöl, vatten, bakpulver, salt och en nypa socker. Ev. färskmalen svart-och vitpeppar.
Blöt upp torkad svamp i lite vatten. Doppa i frityrsmeten och lägg i olja. Fritera till gyllengul färg. Låt droppa av på hushållspapper. Ät så fort som möjligt.
Supergott, hälsningar

0

Margareta

15 jan 2006 kl. 19:36

Det lät väldigt gott ditt recept. Tack för det!

Kanske kan du som är upphovsman lägga ut det även på receptsidan? Då blir det ju lättare att hitta för de som söker i framtiden.

0

Goliatmusseron till salu pa NK

Birgitta

16 jan 2006 kl. 15:27

Måste vara godkänt. På ICA tar de 39 kr för 30g torkade karljohan med porlager och allt.

0

Mange

18 jan 2006 kl. 19:33

Tack för receptet! Himla got blev det.

0

Marita

19 jan 2006 kl. 18:25

Roligt att höra.
Hälsningar

0

Martin S.

30 jan 2006 kl. 12:27

Tack så mycket, Marita. Ditt recept var helt suveränt!

0

Kristina

17 feb 2006 kl. 12:26

Jag har nyligen sett goliatmusseron även på Hötorgshallen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone