0 458 visningar

8 svar

Projekt trumpetsvamp

Mimmi, Mjölby

14 sep 2008 kl. 19:56

Nu är det ett par, tre år sen jag hittade svart trumpetsvamp, och mååånga fler år sen jag hittade rödgula trumpeter. I år vill jag hitta dem! Så - ni som hittar: I vilken typ av terräng ska jag leta? Är det ek & hassel som gäller för svarta och kärrkanter på kalkrik mark som gäller för rödgula? Hur vet man att marken är kalkrik? Några andra svampar som bara vill ha kalkrikt som man kan spana efter? Hjälp mig nu innan säsongen är över! Pleeeeease!

0

svampstaff

14 sep 2008 kl. 20:00

projekt svamstaff hittade idag 5L svart trumpet:) i förrgår 3kg blomkålssvamp och för en vecka sen 5L rödgul trumpet..allt handlar bara om mängden/längden på ströven och envishet…tror jag utan blå stjärna

0

Susan

14 sep 2008 kl. 20:05

Jag plockar alla mina i bokskog som är kalkrik,gärna på slänter.

0

Boman

14 sep 2008 kl. 20:05

Plockade massor av svart trumpetsvamp i en ledningsgata, lite gräsigt och slyigt, häromdagen. De gillar ytor med ljus, gläntor, skogskanten, men finns tydligen också under bok. Lite ont om bokar här omkring.
Röd trumpetsvamp har jag hittat i kärrkanter, i mossa. Titta på kartor var du har sådana områden i dina skogar.

0

Mimmi, Mjölby

14 sep 2008 kl. 20:09

Tack för tips!
Jag tror inte vi har så förfärligt gott om bok här omkring heller. Jag snokade runt efter rödgul trumpet i kärrkanter idag, men det känns lite som att famla i blindo om man inte har en aning om ifall det är någorlunda kalkrikt eller inte… Det är ju rätt små och syns rätt dåligt, om man säger. Svart trumpet hittade jag sist i gränsen mellan sån där mossig granskog och ett litet parti med löv/sly/gräs. De stod på en liten öppen gräsig/mossig yta. Det är kanske bra att hålla utkik efter liknande platser, då?

0

AnnaMaria Dalarna

14 sep 2008 kl. 22:11

“Hemma i Dalarna” växer det rödgultrumpet med granar i lite fuktigare mark. (Den där mörkgröna mossam som ser ut som stjärnor du vet)
Gula riskor ( svavel eller gul?)brukar växa brevid.

0

Lena Strömstad

14 sep 2008 kl. 22:17

Hittade mina första rödgula trumpeter idag. Häftigt. Man ser verkligen skillnad på dom och trattisar. De var goda.
Här finns varken bok eller kalkrik mark så vitt jag vet. De växte i en gles blandskog med gran, tall och björk. Det var blåbärsris och vanlig mossa på marken. Ganska blöt mark men ingen gräsväxt. De växte vid foten av en ung björk. Stor gran i närheten.
Trattkantareller fanns också i närheten.
Hoppas du lyckas i jakten.

Jag blev så lycklig när jag hittade dom att jag tappade riktningen i det mulna vädret och fick gå en lång runda innan jag kom på var jag var :-)

0

Peter, Linköping

15 sep 2008 kl. 00:32

De svarta hittar jag i syd- eller västsluttningar med rejält av ek och hassel.

De rödgula hittar jag när jag har tur.

0

Helena S.

15 sep 2008 kl. 02:22

När jag var liten hittade jag några svarta trumpetsvampar och jag har velat hitta fler ända sen dess, utan framgång. Förutom i år! i år har jag hittat massor, alla i hasseldungar. Jag kan knappt minnas senast jag blev så lycklig. Hoppas verkligen du hittar också!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone