0 9158 visningar

7 svar

Hur länge finns Herr Kantarell

sonya

14 sep 2008 kl. 20:12

Hej alla svamp-vetare!

Är det någon här ute som vet hur länge vanliga Gula Kantareller finns att tillgå i skogen runt Dalarna/Falu-trakten?

Hur länge kan man hitta Trattisar här?

0

Irene A

14 sep 2008 kl. 21:20

Kantareller och trattkantareller går att hitta tills frosten har tagit dem. Trattkantareller tål några minusgrader också innan de har fryst sönder.

0

sonya

14 sep 2008 kl. 21:28

Jasså? Så länge??!! Då får vi hoppas att det inte smäller till och bli frost snart då?

Har ni hittat mycket gula kantareller i år? Jag har bara hittat ca 2 liter. Vill jättegärna ha mer färska kantareller!!

:((

0

Christian

16 sep 2008 kl. 10:49

Jag plockade kantareller i Januari för 2 år sedan i huddinge då det var barmark och vart frost ett par ggr.- verkar som om det dock är några grader varmare i skogen än i luften och de brukar klara sig tills det blir för kallt/snöigt.
Samma med trattkantareller de plockar man ju snart från september till Februari , beroende på hur mild vinter det är

0

Sonya

Jeanette P, Luleå

16 sep 2008 kl. 11:45

Tänk positivt, jag har inte funnit en enda kantarell i år. Det har varit väldigt dåligt kantarell år här uppe, iaf på “mina” ställen dör jag hittade förra året.
Så nu är kantarell förrådet slut och finns inget att fylla upp med..förutom med mängder Sandsopp :)

Fortsatt trevlig svamp säsong!

0

Sonya

Tanja i Gagnef

16 sep 2008 kl. 14:23

Sonya - jag bor också i Dalarna och fast det har varit otroligt med svamp så har inte heller jag hittat mycket kantareller. Hoppas du kan några andra sorter så att du fått svampkorgen full i alla fall! Vi har haft gott om både Karl Johan och Blek Taggsvamp t.ex!

0

bengtifalun

16 sep 2008 kl. 15:50

Hej Sonya
jag plockade försvarliga mängder gul kantarell 30 dec förra året.
Frosten hade slagit till några ggr men nya hade kommit i perioderna av + grader. Och detta i Faluskogarna!

0

svamstaff

17 sep 2008 kl. 23:47

ett av dom bästa kantarellåren på mkt länge..säger ingen mängd, men frysen är knökfull..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone