Jag plockade kantareller i Januari för 2 år sedan i huddinge då det var barmark och vart frost ett par ggr.- verkar som om det dock är några grader varmare i skogen än i luften och de brukar klara sig tills det blir för kallt/snöigt.
Samma med trattkantareller de plockar man ju snart från september till Februari , beroende på hur mild vinter det är
Tänk positivt, jag har inte funnit en enda kantarell i år. Det har varit väldigt dåligt kantarell år här uppe, iaf på “mina” ställen dör jag hittade förra året.
Så nu är kantarell förrådet slut och finns inget att fylla upp med..förutom med mängder Sandsopp :)
Fortsatt trevlig svamp säsong!
Sonya - jag bor också i Dalarna och fast det har varit otroligt med svamp så har inte heller jag hittat mycket kantareller. Hoppas du kan några andra sorter så att du fått svampkorgen full i alla fall! Vi har haft gott om både Karl Johan och Blek Taggsvamp t.ex!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.