0 473 visningar

3 svar

Grå kantarell,god matsvamp??

Peter Öberg

14 sep 2008 kl. 20:15

Hittade idag på min svamputflykt,
förutom mycket svart trumpetsvamp,
överraskade mycket grå kantarell
på samma ställe.
Ser att Pelle Holmberg inte rekomenderar den som matsvamp pga
sin sällsynthet,men den luktar och
har samma konsistens som svart trumpetsvamp.Är den lika god?

0

christina

15 sep 2008 kl. 09:41

Hej Peter !
Jag har samma undran som du och har fått svar från ” Boman ” på detta forum - dvs ej matsvamp pga sällsynthet ! ?
Tycker inte argumenten hänger ihop- i min svampbok står den markerad som ätlig
hälsningar
Ch

0

Boman

15 sep 2008 kl. 09:45

Vad jag fått ihop så är den ätlig men bör inte plockas pga sällsynthet. Har du plockat är det väl synd att slänga den, inte växer den mer för det. Har f.ö aldrig provat den själv. Uppgifter om ätlig eller inte varierar ju en hel del beroende på författarens egna preferenser. Vissa anser inte en del svampar ätliga, andra rekommenderar dem.

0

christina

15 sep 2008 kl. 12:24

Tack Boman för svaret som verkar logiskt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone