0 298 visningar

9 svar

Vad är detta för svamp

Siv Klippan

14 sep 2008 kl. 20:40

Undrar om bild 1&2 är sotvax skivling, har hört att den inte ska finnas i Skåne? Bild 3&4 har jag ingen aning om vad det är, tyvärr blev inte bilderna på 3&4 bra. Vet ni?

0

Karin Hedén

14 sep 2008 kl. 21:04

1 o 2 ser ut som olivvaxskivling http://svampguiden.com/art/visa/Hygrophorus_olivaceoalbus  3 kan vara riddarmusseron. Kanske bild 4 skulle ha visat undersidan. Då kan man säga mer säkert.

0

Annette L, norr om Sthlm

14 sep 2008 kl. 21:06

Tycker foten ser annorlunda ut på din vaxing, vänta på en stjärna…

0

Siv Klippan

14 sep 2008 kl. 21:11

Tittade på bilder av olivvaxskivling och det var väldigt likt, ända skilnaden är att hattarna på mina är mycket mörkare.

0

Irene A

14 sep 2008 kl. 21:59

Om den är klibbig på fot och hatt (kyssprov), så är det sannolikt olivvaxing: Det är en besvärlig art för att den uppvisar ett så brett register av storlek, färg och klibbighet.

0

Fia A

14 sep 2008 kl. 23:25

Oj, det där lät intressant Irene, med kyssprov! Man pussar svampen och ser om den blir en prins, eller!? ;-) Nej, skämt åsido, så skulle jag gärna lära mig vad det är…

0

anithau

14 sep 2008 kl. 23:27

Jag får en känsla av vitgrå vaxing. Som är mycket lik olivvaxingen, men inte lika slemmig.

0

Simon

14 aug 2009 kl. 20:36

Bild 3 och 4 är gallsopp är troligtvis gallsopp och smakar pyton. Lukta på den och den påminner om rengörningsmedel, smaka på den och du spottar ut köttet direkt:)

0

Katrin Tyringe

14 aug 2009 kl. 20:41

Bild 3 ser inte ut att vara en gallsopp

0

svampstaff

14 aug 2009 kl. 20:41

Så ser inte en gallsopp ut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone