0 679 visningar

6 svar

Hur hanterar jag Mandelriska

Birgit H

14 sep 2008 kl. 20:46

Har hittat 7-8 jättefina mandelriskor, vilket aldrig hänt mig förr. Den blöder för fullt, så jag undrar om ngon vet hur jag ska spara den. Skär jag sönder den (och ev förväller) för frysning så rinner väl all saft ´bort? Hinner inte äta den ikväll..

0

Tina Nordberg Kolsva

14 sep 2008 kl. 20:51

Jag brukar förvälla det blir så bra. Dessutom slipper man se hur läbbiga de ser ut när de får ligga o blöda.

0

Boman

14 sep 2008 kl. 21:22

Jag steker mina i smör, i bitar, kryddar med salt, peppar o dill. De ska hålla sig i kylen skrev någon här förut.

0

Salasias

14 sep 2008 kl. 21:26

Men, “förvälla” betyder “koka i vatten som hälls bort”. Det ska man väl ändå inte göra???
MAn förväller bönor t ex, som ska frysas. Men mandelriska…nä???

0

Norma

14 sep 2008 kl. 22:10

Jag skivar den tunnt och torkar den.Använd engångshanskar eller plastpåsar på händerna.

0

Boman

14 sep 2008 kl. 22:13

En gång till,
Blanchera - förvälla.
Att koka upp exempelvis grönsaker i lättsaltat vatten och därefter spola dem med kallt vatten. Uttrycket används också när man enbart häller kokande vatten över råvaror. När det gäller svamp talar man ofta om att förvälla. Då är det viktigt att vattnet slås bort, eftersom det kan innehålla starka smaker och gifter.

Inte det samma som att koka in vätskan som naturligt finns i svampen

0

Salasias

14 sep 2008 kl. 22:23

Precis vad jag sa Boman. “Koka ner” kanske borde användas i stället för “förvälla”, om vi inte pratar murklor förstås….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone