Har plockat lite olika färgsvampar för att testa, oj vad kul det är, jag är inte så bra på att färga så det blir liksom lite olika varje gång =))
Är inte så bra på att sticka heller så det får bli raggsockor och vantar nu då.
Jo det ser ut att bli färgglada raggisar.
3 gula = rör av stensoppar, pepparsoppar, gulskivig kanelspindling(vet ej vad den heter på riktigt).
Lila = lysticka.
Grå (lite grönt i) = sammetsfotad pluggskivling
Ljusbrun = sotticka
2 Röda och orange = blodspindling och rödskivig kanelspindling
RosaBrun = Blandade lite på slutet.
Ska du inte ta och färga själv? Det är inte svårt och mycket spännande. En bra sysselsättning för en “svampmänniska” vintertid. Det finns bra beskrivningar på nätet och i den fantastiska svampfärgarboken som kommit ut i år. Torkad färgsvamp har jag gott om och kan skicka till dig.
Hej gunhild, jag har till och med någon litteratur om svampfärgning, jag höll på med växtfärgning på 80 talet. Men eftersom svampsäsongen sträcker sig året runt här på våra sydliga breddgrader så blir det ingen tid över för annat än svampjakt:) Jag tycker oxå att det är lite för slabbigt och trångt att hålla på i lägenheten, jag har gjort mig av med gasolplattorna och att göra upp öppen eld i trädgården mitt i stan funkar nog inte så bra och just nu är det lite andra projekt på gång, så jag köper gärna än så länge.
Hej!
Vilka härliga färger du fått!
I år har jag inte orkat svampfärgat,men kompisen och jag förgade förra hösten!
Lite annat av tovat och naturfärg från brunt får!
Senaste nytt är veganboan i orange det är lockar av färgad ull som är påsydd på tovade remsor alltså inget skinn!
Mycket smart namn också!
Vi ska göra lila av lystickor i vinter!
Tack Gunhild! Jag hoppas den blir av nästa höst, så fort jag får reda på det ska jag avsätta en veckas semester. Jag handarbetar väldigt mycket och när jag sett bilderna här på alla fantastiskt vackra garner blir jag ju ännu mer sugen på att börja färga själv! :-)
En av anledningarna till att den skulle läggas ner var väl det dåliga deltagandet tidigare. I år var det 20 stycken och det var förmodligen för att det sas att det var sista gången, Jag hade tx inte gått den nästan samtidigt med vedlevande om det inte varit så. Och tanja har du gått svampkunskap 1. Det är antagningskravet för att gå färgsvampar.
Hej!
Om det inte skulle bli någon kurs i Umeå,så har kompisen Lena som har får,tovar,spinner på spinnrock m.m. och jag funderat på att ha en kurs.Jag har svampfärgat sedan första boken kom och hållit på aktivt med svamp i över 25 år
Kompisen har satsat på turism hon har billig logi också,lägger en länk http://www.skagernrunt.se Klicka på Logi och sedan Kronkärr
Det är bara på planerings stadiet
Jag har så mycket torkad svamp att vi ev.funderat på att färga på våren med torkad svamp och återkomma på hösten med svamputflykt,då kunde man bara köra helger,mycket beror på att jag har smärtproblematik och en hel vecka för mig funkar inte om jag inte lyckas få någon ortoped som kan operera mig! och Lena är inte svampkunnig,men kan tova,spinna m.m.
Fördelen med den här kursen är att priset blir billigare,mindre deltagare,bra dåligt???? och kombinerat med spinna tova om man önskar!
Men som sagt det är bara på planeringsstadiet.
Ta min mailadress Tanja så kan vi hålla kontakt!
naturtorp snabela telia.com
Det kan bli fler kurser och det beror bl a på om intresse finns.Det har varit en mycket intressant och givande kurs i höst så jag tror nog att lärare och kursledningen jobbar för fler kurser. En praktisk del på kursgård, med laborationer och artkunskap, en egen fördjupning hemma och en avslutande träff i Umeå är ett bra koncept.
Jag är såååå imponerad av alla fantastiska färger det går att få fram! Nu är jag ännu mer inne på att en svampfärgningskurs av något slag ska jag gå nästa år! Tänk vad kul att sen kunna hitta på ett eget mönster och sticka en tröja av garn man själv färgat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.