0 662 visningar

29 svar

Svampfärgat idag.

AnnaMaria Dalarna

14 sep 2008 kl. 21:13

Har plockat lite olika färgsvampar för att testa, oj vad kul det är, jag är inte så bra på att färga så det blir liksom lite olika varje gång =))
Är inte så bra på att sticka heller så det får bli raggsockor och vantar nu då.

0

Boman

14 sep 2008 kl. 21:17

Vilka fina färger. Vad använder du för svamp?

0

Tanja i Gagnef

14 sep 2008 kl. 21:17

Oj vilka vackra färger du fått fram! Jag är jättesugen på att börja färga också! Kul att svampar som inte är ätliga kan användas till något så fint.

0

Annette L, norr om Sthlm

14 sep 2008 kl. 21:18

Vilka svampar har du använt? Vackra färger!

0

Totte Gbg

14 sep 2008 kl. 21:19

Vilka härliga färger:) Blir fina raggisar :)

0

Sussie

14 sep 2008 kl. 21:23

Fina färger!! Om du inte känner själv för att sticka så kan du alltid få det sålt på marknader, m.m. Det brukar vara poppis bland hantverkare.

0

AnnaMaria Dalarna

14 sep 2008 kl. 21:29

Jo det ser ut att bli färgglada raggisar.
3 gula = rör av stensoppar, pepparsoppar, gulskivig kanelspindling(vet ej vad den heter på riktigt).
Lila = lysticka.
Grå (lite grönt i) = sammetsfotad pluggskivling
Ljusbrun = sotticka
2 Röda och orange = blodspindling och rödskivig kanelspindling
RosaBrun = Blandade lite på slutet.

0

AnnaMaria Dalarna

14 sep 2008 kl. 21:31

Bra ide sussie!
Ungarna har höstmarknad till skolresor snart, då slipper jag baka också =)

0

BirgittaD

15 sep 2008 kl. 15:41

Synd att stoppa de färgerna i ett par stövlar. Sticka i alla fall vantar. Hälsningar

0

gunhild i Kåddis

31 okt 2009 kl. 19:29

Vill bara visa en bild av svampfärgat garn från färgarkursen i Gideå i september.
Bilden hämtad på nätet och fotograf är Elisabeth Bååth.

0

BirgittaD

31 okt 2009 kl. 22:48

Inte utan att jag känner mig lite stolt över att ha deltagit i att få fram de färgerna.

0

"JAS" Helsingborg

31 okt 2009 kl. 23:48

Hej AnnaMaria Dalarna! Vill du sälja så är jag intresserad, vad vill du ha per/hg eller vad det nu är i en härva?

jan@luftkuddeland.se

0

Svampfärgat idag. Jan

gunhild i Kåddis

1 nov 2009 kl. 09:45

Ska du inte ta och färga själv? Det är inte svårt och mycket spännande. En bra sysselsättning för en “svampmänniska” vintertid. Det finns bra beskrivningar på nätet och i den fantastiska svampfärgarboken som kommit ut i år. Torkad färgsvamp har jag gott om och kan skicka till dig.

0

Svampfärgat idag. Jan

"JAS" Helsingborg

1 nov 2009 kl. 10:25

Hej gunhild, jag har till och med någon litteratur om svampfärgning, jag höll på med växtfärgning på 80 talet. Men eftersom svampsäsongen sträcker sig året runt här på våra sydliga breddgrader så blir det ingen tid över för annat än svampjakt:) Jag tycker oxå att det är lite för slabbigt och trångt att hålla på i lägenheten, jag har gjort mig av med gasolplattorna och att göra upp öppen eld i trädgården mitt i stan funkar nog inte så bra och just nu är det lite andra projekt på gång, så jag köper gärna än så länge.

0

Flera färger av samma svamp.

gunhild i Kåddis

2 nov 2009 kl. 18:48

Alla garner på den här bilden är färgade med ärtröksvamp. Använde den svampen att färga med under svampfärgarkursen 2003.

0

Elisabeth jansson

7 nov 2009 kl. 00:36

Hej!

Vilka härliga färger du fått!
I år har jag inte orkat svampfärgat,men kompisen och jag förgade förra hösten!
Lite annat av tovat och naturfärg från brunt får!
Senaste nytt är veganboan i orange det är lockar av färgad ull som är påsydd på tovade remsor alltså inget skinn!
Mycket smart namn också!
Vi ska göra lila av lystickor i vinter!

0

Elisabeth jansson

7 nov 2009 kl. 00:40

En bild till!

0

Kurs 2010?

Tanja i Gagnef

7 nov 2009 kl. 11:32

Ni som har gått svampfärgskursen (förmodar att ni menar den i Umeå) - vet ni om det blir någon hösten 2010? Är så sugen att gå den men har hört rykten om att den ska läggas ner.

0

Kurs 2010?

gunhild i Kåddis

7 nov 2009 kl. 11:43

Det ryktet har jag också hört, jag har mailat Elisabeth och bett henne svara på ditt inlägg. Det vore väl synd om den lades ner nu när det kommit en så fantastisk svampfärgarbok som säkert inspirerar fler att försöka sig på svampfärgning.

0

Kurs 2010?

Tanja i Gagnef

7 nov 2009 kl. 12:37

Tack Gunhild! Jag hoppas den blir av nästa höst, så fort jag får reda på det ska jag avsätta en veckas semester. Jag handarbetar väldigt mycket och när jag sett bilderna här på alla fantastiskt vackra garner blir jag ju ännu mer sugen på att börja färga själv! :-)

0

Kurs 2010?

Birgitta D

7 nov 2009 kl. 16:17

En av anledningarna till att den skulle läggas ner var väl det dåliga deltagandet tidigare. I år var det 20 stycken och det var förmodligen för att det sas att det var sista gången, Jag hade tx inte gått den nästan samtidigt med vedlevande om det inte varit så. Och tanja har du gått svampkunskap 1. Det är antagningskravet för att gå färgsvampar.

0

Kurs 2010?

Tanja iGagnef

7 nov 2009 kl. 16:18

Jadå, både 1:an och 2:an ;-) och nån till…

0

Kurs 2010?

Birgitta D

7 nov 2009 kl. 16:19

ok nu var du snabb, då hoppas jag det blir fler kurser.

0

Tanja!

Elisabeth jansson

8 nov 2009 kl. 00:02

Hej!
Om det inte skulle bli någon kurs i Umeå,så har kompisen Lena som har får,tovar,spinner på spinnrock m.m. och jag funderat på att ha en kurs.Jag har svampfärgat sedan första boken kom och hållit på aktivt med svamp i över 25 år
Kompisen har satsat på turism hon har billig logi också,lägger en länk http://www.skagernrunt.se  Klicka på Logi och sedan Kronkärr

0

Elisabet!

Tanja i Gagnef

8 nov 2009 kl. 08:27

Klart intressant! Närmare för mig än till Umeå också...! Ska du ha en intresseanmälan eller hur har du tänkt?

0

Elisabet!

Elisabeth jansson

9 nov 2009 kl. 01:42

Det är bara på planerings stadiet
Jag har så mycket torkad svamp att vi ev.funderat på att färga på våren med torkad svamp och återkomma på hösten med svamputflykt,då kunde man bara köra helger,mycket beror på att jag har smärtproblematik och en hel vecka för mig funkar inte om jag inte lyckas få någon ortoped som kan operera mig! och Lena är inte svampkunnig,men kan tova,spinna m.m.
Fördelen med den här kursen är att priset blir billigare,mindre deltagare,bra dåligt???? och kombinerat med spinna tova om man önskar!
Men som sagt det är bara på planeringsstadiet.
Ta min mailadress Tanja så kan vi hålla kontakt!
naturtorp snabela telia.com

0

Svampfärgkurs i Umeå

Elisabeth B

9 nov 2009 kl. 10:28

Det kan bli fler kurser och det beror bl a på om intresse finns.Det har varit en mycket intressant och givande kurs i höst så jag tror nog att lärare och kursledningen jobbar för fler kurser. En praktisk del på kursgård, med laborationer och artkunskap, en egen fördjupning hemma och en avslutande träff i Umeå är ett bra koncept.

0

Svampfärgkurs i Umeå

gunhild i Kåddis

20 nov 2009 kl. 20:08

Nu är dom på gång igen färgsvampkursens avslutande del 20-22/11 i Umeå. Jag tittade in som hastigast i dag dom höll på att beta och tvätta garn som bäst. Återkommer i morgon när jag kollat upp vad dom åstadkommit.

0

Svampfärgkurs i Umeå

gunhild i Kåddis

22 nov 2009 kl. 10:49

Visar mina favoriter, garn färgat med tallgråticka och ärtröksvamp båda “norrlandsspecialare”. I dag avslutas färgkursen, som om intresset är stort kanske kan få en fortsättning.

0

Svampfärgkurs i Umeå

Tanja i Gagnef

22 nov 2009 kl. 11:34

Jag är såååå imponerad av alla fantastiska färger det går att få fram! Nu är jag ännu mer inne på att en svampfärgningskurs av något slag ska jag gå nästa år! Tänk vad kul att sen kunna hitta på ett eget mönster och sticka en tröja av garn man själv färgat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone