0 546 visningar

17 svar

Svamp från äldre granne

Amatör-Marika

14 sep 2008 kl. 21:38

Min granntant var precis förbi och gav mig lite svamp. Svampen kallade hon något i stil med taggig skäggsvamp, och hon berättade att under kriget var detta en vanlig förekommande matsvamp som finns rikligt i blandskog. Som den glada amatör jag är har jag ingen aning om vad det här är. jag ser att det inte är en taggsvamp, Karljohan, eller någon kantarell, men vad är det?

Svampen från garnntanten

0

Lena Strömstad

14 sep 2008 kl. 21:44

Jag tror att det är en rimskivling. Kolla i databasen. Men vänta för säkerhets skull på svar från en *

0

Amatör-Marika

14 sep 2008 kl. 21:48

Hej Lena.

Tack för ditt svar. Utifrån hur en liten rimskivling ser ut kan jag säga att det inte är den svampen…. Tycker det här är väldigt spännande, men tänker inte äta någon svamp förrens jag vet mer :)

0

Peter, Linköping

14 sep 2008 kl. 21:50

Svampen på bilden är en rimskivling.

Men äter den gör du på egen risk.

0

Salasias

Jag är 99,9% säker på att det är rimskivling! Jag har plockat hundratal idag. Jättegoda!!!
Men vänta *...

0

Nina A

vad mystiskt :) kan inte du be henne visa vart de växer? kan ju vara att ditt ex har blivit lite tilltufsad

0

BirgittaD

14 sep 2008 kl. 21:54

Rimskivling javisst men ett dåligt exemplar. Nu finns det ju hur mycket som helast så nog borde ni få ihop något bättre.

0

Birgitta F

14 sep 2008 kl. 21:55

Har precis lärt mig rimskivling och den ser ut sån, men stjärnorna är på banan…har du tur kan den äldre grannen ge dig vägvisning till var du kan plocka nya fräscha

0

Salasias

14 sep 2008 kl. 21:58

Det “konstiga”är den ser “överblommad” och sladdrig ut så är den fast och fin. den på bilden skulle jag utan tvekan äta.

0

Amatör-Marika

14 sep 2008 kl. 21:58

I korgen med svamp som jag fick finns även “unga” exemplar, lägger in bild.

0

Amatör-Marika

14 sep 2008 kl. 22:00

Jag kan ju inte klaga på en gåva från en snäll äldre dam. Men hon lovade att plocka svamp med mig till helgen-

Tack för alla svar!

0

Boman

14 sep 2008 kl. 22:01

Du har fått Rimskivlingar, en bra och god matsvamp. Kanske blandade damen ihop namnen bara, antar att hon menade blektaggsvamp eller så möjligen skäggriska.

0

Lena Strömstad

14 sep 2008 kl. 22:02

Rimskivling, javisst. “Rimmet” försvinner när de blir blöta. Det är de där små med “outslagen” hatt som är godast. De äldre har en ganska träig fot.
Den är en god svamp.
Det kommer säkert ett *-svar snart.

0

Irene A

14 sep 2008 kl. 22:11

Det är rimskivling. Den äldre grannen kallade den troligen rynkad tofsskivling, som den hette förr. Mycket bra matsvamp!

0

BaWa

14 sep 2008 kl. 22:22

Jag vägrar kalla denna svamp för nåt annat än rynkad tofsskivling, sen får namnkommitén göra vad de vill. Tänk på alla affischer och planscher med landskapssvamparna, ska vi bara skrota dem alla och göra nya med rimskivling istället? Kommer vi överhuvudtaget att hinna få ut dem till alla platser innan den ånyo har bytt namn till rimspindling??  Nej!! Rynkad tofsskivling är det som känns bäst och i konsekvensens namn säger lika lite om utseendet som de andra namnen.

0

Salasias

14 sep 2008 kl. 22:28

Birgitta F. Skenet bedrar. Plocka en i det stadium du ser på bilden ska du se att den är fast och fin i köttet. Inte ett dugg sämre än de små “äggen”. De ser bedrövliga ut, men man blir förvånad när man skär i dem. och i år för första gången i historisk tid, till 98% larvfria!

0

Birgitta F

14 sep 2008 kl. 22:32

bild 1 såg inte så jättepigg ut Salasias…men den svampen har förvånat mig mycket i höst.
Allt verkar bero på växtplats.
Har tagit tillvara många mellan 10-12 cm över hatten helt felfria

0

Sofia, Skåne

15 sep 2008 kl. 00:09

Var finns fler såna grannar??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone