Min granntant var precis förbi och gav mig lite svamp. Svampen kallade hon något i stil med taggig skäggsvamp, och hon berättade att under kriget var detta en vanlig förekommande matsvamp som finns rikligt i blandskog. Som den glada amatör jag är har jag ingen aning om vad det här är. jag ser att det inte är en taggsvamp, Karljohan, eller någon kantarell, men vad är det?
Svampen från garnntanten
Jag vägrar kalla denna svamp för nåt annat än rynkad tofsskivling, sen får namnkommitén göra vad de vill. Tänk på alla affischer och planscher med landskapssvamparna, ska vi bara skrota dem alla och göra nya med rimskivling istället? Kommer vi överhuvudtaget att hinna få ut dem till alla platser innan den ånyo har bytt namn till rimspindling?? Nej!! Rynkad tofsskivling är det som känns bäst och i konsekvensens namn säger lika lite om utseendet som de andra namnen.
Birgitta F. Skenet bedrar. Plocka en i det stadium du ser på bilden ska du se att den är fast och fin i köttet. Inte ett dugg sämre än de små “äggen”. De ser bedrövliga ut, men man blir förvånad när man skär i dem. och i år för första gången i historisk tid, till 98% larvfria!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.