0 2345 visningar

13 svar

Blomkålssvamp

Pelle o Cinna

14 sep 2008 kl. 22:09

Någon som har ett bra tips på hur man “rensar” en blomkålssvamp. Verkar ju finnas ca 1 miljon ställen för diverse småkryp att gömma sig bland.

0

Boman

14 sep 2008 kl. 22:23

Jag skivar med vass kniv och petar ut skräpet ur skivorna, lättare att hitta allt så. Sen torkar jag det som inte äts samma dag.

0

Pelle o Cinna

14 sep 2008 kl. 22:29

Kan ju kanske fungera ja….
Verkar vara en vettigt lösning.
Man vet ju inte riktigt var man skall angripa den lilla raringen.

Tack för tipset !

0

Nina A

14 sep 2008 kl. 22:31

jag brukar släppa ner den i en bunke med vatten,allt levande och skräp flyter upp då

om jag inte är helt fel ute tror jag att man skulle ha lite ättika i vattnet…dock är jag inte säker

det är ett elände att rensa,men väl värt det!

0

Pelle o Cinna

14 sep 2008 kl. 22:33

Ättika låter lite vanskligt. Kan inte det påverka smaken ?

0

Boman

14 sep 2008 kl. 22:38

Ättikan kommer väl från tipset att få ut krypen ur en vanlig blomkål, vad jag kan minnas. Skulle inte ha i det till svamp, men det är väl en smaksak.

0

Nina A

14 sep 2008 kl. 22:39

*harkel*
inte ättika, utan lite vinäger
sry
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blomk%C3%A5lssvamp

0

Pelle o Cinna

14 sep 2008 kl. 22:44

Hehe… Wikipedia, dom kan dom… :-)
Nu har jag sådan tur att jag råkar vara begåvad med 2 st blomkålssvampar. En liten och en stor. Skall därför prova bägge tipsen härifrån. Tack bägge två !

0

Boman

14 sep 2008 kl. 22:47

Visst är det fint med tips. Synd bara att Wiki inte är att lita på. Vem som kan lägga upp vilken info som helst, ingen fakta koll alls.
Fast det är nog ingen fara att testa detta tips.

0

Salasias

14 sep 2008 kl. 22:51

Men krypen är inte det värsta, de ser man ju, utan alla barr och inväxt förna är betydligt värre, och de kryper inte ut av vatten och vinäger.

0

Pelle o Cinna

14 sep 2008 kl. 23:00

Hehe… Nä, det är ju helt rätt. Lita inte på allt som står på nätet. Hur som helst är det ju dessutom helt rätt med de rackarns barren och övrigt skräp. Det sitter nog kvar enn hel del sådant efter vattenbadet. Dessutom flöt ju skiten….. hmmm… , hela svampen alltså.
Den ligger just nu mest o gungar omkring bland alla barren och alla krypen som övar ryggsim….
Blir nog Herr Bomans recept. Pilleri och pillera

0

Boman

15 sep 2008 kl. 07:59

Herr… fru Boman, faktiskt;-)

0

Pelle o Cinna

15 sep 2008 kl. 17:44

Ojdå !
Vart ju inte meningen…. :-)
Sorry !

0

svampstaff

17 sep 2008 kl. 23:55

Jag duschar mina i duschen i ett durkslag.Blir så bra såååå

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone