0 2617 visningar

10 svar

fråga om röksvamp och karljohan

Helena S.

14 sep 2008 kl. 22:49

Hej allihopa! Jag har legat lågt här på forumet i ett par år. Jag är så rädd att ställa dumma frågor. Men nu känner jag mig redo att träda fram, och jag har två frågor som säkert är dumma, men jag tänker ställa dom ändå!
Fråga nr. 1: Hur vet man om en karljohan är övermogen? jag har hittat ett par som är helt fria från angrepp, men dom är kanske en anings mjuka i köttet. när jag skär dom i tunna skivor trycker skivorna ihop sig väldigt mycket. det blir mer korvar än skivor av det. Hade tänkt torka dom. vad tror ni?

Fråga nr. 2:  Jag hittade några monster till röksvampar idag, såg ut som vårtiga röksvampar, men gråa i färgen och den största var över en decimeter hög. Jag tog två stycken som var vita inuti, går dom att äta?

Stor läskig röksvamp

0

Birgitta F

14 sep 2008 kl. 23:06

hej där ! Det är väl ungefär som med alla livsmedel , en halvsunken tomat kastar du eller ?
Om svampen känns spänstig och fräsch är den i gott skick.
Själv skulle jag nog inte äta röksvampen du har på bild.
Sen finns det inga dumma frågor ..mest dumma svar lol

0

Helena S.

14 sep 2008 kl. 23:44

Hej och tack för svaret! Den mjuka karljohanen får bli kompost, jag skulle nog inte vilja äta den. Men den såg så fin ut! Det hade varit mycket lättare att ta ett beslut om den hade varit angripen av larver…  Sen skulle jag gärna vilja veta vad det är för sorts röksvamp jag har hittat. den var så stor, jag har aldrig sett något liknande.

0

anithau

14 sep 2008 kl. 23:53

Tips: Långfotad röksvamp

0

Helena S.

15 sep 2008 kl. 00:07

Långfotad röksvamp säger du… Den verkar inte finnas i varken mina svampböcker eller här på svampguiden, men enligt Google är det en sån ja. Men jag hittar ingenstans där det står om den går att äta? Inte för att jag tror att jag vågar det, men jag har också några vårtiga röksvampar som jag ska äta för första gången.

0

Boman

15 sep 2008 kl. 08:27

Angående att äta svamp som inte är fräsch längre, Läs här:

http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-00019F11/
De flesta som blir svampförgiftade har ätit “ätlig” svamp. Vad menar jag nu med det? Jo, svamp är hårdsmält mat och dessutom en färskvara. Flera gånger har jag fått frågan “går det här att äta”, samtidigt som personen visar upp en plastpåse med hoppressad, halvrutten, maskäten blandad svamp. Det är tydligen en vitt spridd uppfattning att bara det är ätliga svampar så får de behandlas hur som helst.
  Antagligen petar du bort möglet från bröd, ost och annat skämt livsmedel. Du kanske rent av kastar bort det. Svamp är tyvärr mycket känsligare än våra vanliga matvaror p.g.a att det kommer med en hel del jordbakterier också när du plockar dem. Bakterierna förökar sig oerhört snabbt i felaktig miljö. Därför bör man plocka i en luftig korg. Grovrensa i skogen och tillaga med en gång när man kommer hem. Om du inte fryser eller konserverar svampen bör du inte spara den i kylskåp längre än till nästa dag.

utklippt ur ovan länk, sida av
Klas Jaederfeldt

0

Boman

15 sep 2008 kl. 08:38

Den är inte giftig eller så. Jag äter den inte, det finns så mycket godare svamp än röksvampar. Har smakat många sorter jag inte anser värt att plocka, en smaksak.

0

Helena S.

17 sep 2008 kl. 00:41

Tack så mycket för länken, nu har jag lite intressant läsning som jag gillar! Jag kände till att man ska plocka i korg och att dom ska tillagas samma dag, däremot inte hur en karljohan ska vara för att inte vara för gammal när man plockar den.  Jag åt den vårtiga röksvampen, stekte i olja i tunna skivor. lite salt och peppar. Fantastisk konsistens! Frasigare har jag aldrig varit med om. Men usch, jag gillade inte smaken. Det var en intressant upplevelse, som jag dock inte kommer pröva igen.

0

anithau

17 sep 2008 kl. 07:07

Helena!
Bild och info om röksvampen finns i Ryman/holmåsen, sid 594.

0

Henirk

24 jul 2009 kl. 20:29

Hej!
Jag hade också turen att hitta tre Jätte Röksvamp idag!
De är fullt ätbara!
Googla bilder på Jätteröksvamp så ska du få se på roliga svampar!
Det finns ett Tyskt recept på röksvamp som är mycket gott tycker jag (och en del Tyskar med mig då).
Fräs svampen i smör, ha sedan i hackad backon lite salt o en del peppar, fortsätt sedan stuva som ni tycker om att ha eran stuvning som vanligt.
Funkar ypperligt till Pasta.

Tydligen tycker vissa att man ska låta dessa jättesvampar så för att andra ska kunna ta del av de vackra jättesvamparna..

0

Johanna

1 aug 2010 kl. 21:13

Jag har oxå hittat en jättestor röksvamp. Hur stora blir dom egentligen? Jag lägger in en bild.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone