0 6324 visningar

30 svar

Förvirrat om Förvällning

Karin Hedén

14 sep 2008 kl. 22:55

Av flera inlägg här på forumet kan man se att det råder förvirrning om begreppet förvällning. Det är inte så konstigt vilket framgår av citaten nedan.
Jag tycker det vore bra om vi kunde enas om gemensamma begrepp. Mina förslag är:
Koka av. Svampen kokas ett par minuter eller mer beroende på sort varefter vattnet hälls bort. Metoden används för att ta bort vissa gifter eller för att mildra smaken på skarpa riskor. Obs de flesta gifter går inte ta bort med denna metod.
Förvällning. Svampen kokas upp i sitt eget spad eller i särskilt tillsatt spad typ buljong.
Koka in. Svampen värms upp så att den sjunker ihop och gör den lämplig för frysförvaring i plastpåse.

Synpunkter?

Citat:

SAOB Svenska akademins ordbok uppslagsord förvälla
i sht kok. låta (ngt) hastigt koka upp, upphetta (fast ämne) till kokpunkten.

Svampguidens ordlista
förvälla Att hastigt koka av någonting i vatten. Begreppet avkokning lämpar sig bättre i svampsammanhang då t ex pepparriska behöver mer än en “hastig” förvällning för att bli av med den skarpa smaken.

ICAs matlagningsskola
Förvälla Mjukkoka i lättsaltat vatten. Man gör det oftast med grönsaker som sedan skall tillagas på annat sätt. Vattnet kan användas till sås eller sky.

Dagens Nyheters matordlista
Förvälla - se blanchera.
Blanchera - förvälla. Att koka upp exempelvis grönsaker i lättsaltat vatten och därefter spola dem med kallt vatten. Uttrycket används också när man enbart häller kokande vatten över råvaror. När det gäller svamp talar man ofta om att förvälla. Då är det viktigt att vattnet slås bort, eftersom det kan innehålla starka smaker och gifter.

Receptsidan “Koka ihop.se”
1.“Kantareller som ska förvällas rensas, sköljs och förvälls i sitt eget spad. Kokas så ihop till halva vätskemängden. Om de ska frysas görs det med spadet. Lagringstid 10-12 månader.
2. OBS att svamp som innehåller vattenlösligt gift måste förvällas MEN spadet skall KASTAS! Murklor tillhör denna grupp.”

Från forumsida på “Odla nu”
Jag kan bara svara på vad förvälla är. Att koka en kort stund.

Från forumsida på “Matlust nu”
Förvälla=typ låta produkten suga åt sig vatten.

Från forumsida på “Vegan.nu”
Förvälla gröten? Läst bland annat i vegansk näringslära att man bör göra detta. Alltså låta gröten stå i vatten över natten för att hmm…fytinsyrorna skall brytas ner?

0

Salasias

14 sep 2008 kl. 22:59

Jag kan inte gå med på : “Förvällning. Svampen kokas upp i sitt eget spad eller i särskilt tillsatt spad typ buljong. ” Därför att “förvälla” betyder att koka i vatten som sedan hälls bort. Blanchera på finspråk.

0

Salasias

Karin Hedén

14 sep 2008 kl. 23:08

Jo, så är det. (Se t.ex. citatet under DN’smatordlista). Men alla är inte bevandrade i den finare kokkonsten och ordets ursprungsbetydelse (se citat under SAOB) är bara att hetta upp i till kokpunkten och så uppfattar många begreppet. I svampsammanhang kan ju detta vara förödande. Koka av är tydligare.

0

Salasias

Salasias

14 sep 2008 kl. 23:17

Koka av är tydligare, ja, men det gör man med murklor, men det allra vanligaste med våra svampar är ju att man kokar ihop/ner dem. Eller vad vi nu ska kalla det….
Förvälla är inget “finspråk”!

0

BirgittaD

14 sep 2008 kl. 23:18

Tankeväckande tråd Karin.
Kantareller tex kokar jag in så att en mindre vätska finns kvar. Sedaqn fryser jag dem eller konserverar om jag har lämpliga burkar.

0

Haxson

14 sep 2008 kl. 23:22

Säg gärna “koka av” istället för “förvälla”. Inga problem därvidlag, men varför ger du “förvälla” en helt ny innebörd?

“Kom ihåg att på Svampguiden betyder ‘förvälla’ att svampen kokas upp i sitt eget spad, medan det i världen utanför betyder det som vi kallar ‘koka av’.”

Kallar du det att minska förvirringen?

0

Salasias

Karin Hedén

14 sep 2008 kl. 23:22

Nej “förvälla” är inte finspråk men i betydelsen “blanchera” är det så. “Koka ihop” eller “koka ned” köper jag. Det är nog bättre än “koka in”. Till inkokt lax används ju t.ex. gelé...

0

Haxson

Karin Hedén

14 sep 2008 kl. 23:24

Du kanske har andra förslag för att minska förvirringen?

0

Salasias

Salasias

14 sep 2008 kl. 23:25

“Blanchera” och “förvälla” är samma sak. Bara två olika ord.

0

Haxson

Haxson

14 sep 2008 kl. 23:28

Beklagar. Inga förnuftiga förslag i denna sena timma. (Inga oförnuftiga heller, för den delen…)

0

Blåbär

Förväll svampen i eget spad. Man kan säga koka i eget spad.Eller om svampen är torr, koka i kort spad.

0

Susanne Roberton, Stockholm

Att förvälla är detsamma som att blanchera, dvs hastigt koka upp i vätska som sedan hälls bort.
Jag har gått restaurang-linjen i gymnasiet som yngre och även jobbat som kock/kallskänka, och har aldrig lärt mig att de orden har någon annan betydelse än ovan.
Att låta vätskan dunsta/koka bort i stekpannan är inte att förvälla svampen.

0

Salasias

Salasias

14 sep 2008 kl. 23:29

Rekord i otillräknelighet är väl detta: “Från forumsida på “Matlust nu” Förvälla=typ låta produkten suga åt sig vatten.”
Nja, “koka ihop” eller “sjuda i eget spad”, men det blir långt…

0

Salasias

Karin Hedén

14 sep 2008 kl. 23:30

Men om du läser en del inlägg här på forumet så är det många som inte är medvetna om den betydelsen. Och inte heller får man det beskedet när man söker i en vanlig ordlista (inte matlagningsordlista). Alltså om det står “förväll svampen” så uppfattar många det som att enbart koka upp den. Men Du kanske har något annat förslag till förklaring på förvälla så att inga missförstånd uppstår?

0

Susanne Roberton

Karin Hedén

14 sep 2008 kl. 23:34

Hej Susann!
Du har förstås rätt.Problemet är att det är så många som inte har gått restauranglinjen och lärt sig detta. Hur ska vi komma tillrätta med det?
Vänligen

0

Susanne Roberton

Salasias

14 sep 2008 kl. 23:41

Men…”“förväll svampen” så uppfattar många det som att enbart koka upp den”. Kokar gör man ju i vatten eller hur? och det är inte det det ska vara. Vi kan inte bara för att vi “är” ett svampforum, skapa en egen betydelse av “förvälla”. Vi får nog finna oss i att krångla till det med “koka ihop utan vatten”, “koka ner”... “värma till den sjunker ihop”....
Man behöver inte ha gått restauranglinjen för att veta vad “förvälla” betyder… koka i lättsaltat vatten tills “det” blir mjukt”.. ca…

0

Susanne Roberton

Irene A

15 sep 2008 kl. 08:13

Eftersom ordet förvälla bara skapar förvirring, är det bättre att aldrig använda det.
När det gäller tillredning av svamp är det väl helt överflödigt? När förväller man (blancherar) svamp?

0

Susanne Roberton

Boman

15 sep 2008 kl. 08:17

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=112855&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&0

En tydlig förklaring på FÖRVÄLLA. Om vi börjar laborera med att använda ord på ett felaktigt sätt så blir det mycket förvirrat.

0

Susanne Roberton

Boman

15 sep 2008 kl. 08:29

Nu var inte mitt svar till enbart Susanne, det blev rubriken i inlägget av någon anledning bara.

0

Nytt definieringsförsök

Karin Hedén

15 sep 2008 kl. 09:13

Som vanligt har Iréne rätt. Det har jag kommit fram till efter att ha sovit på saken och konsulterat min kokbok “Det goda franska köket” (originalutgåva 1961). I den står om “blanchera (blanchir):“Att hastigt lägga mat i kokande vatten och koka tills den mjuknat eller är helt eller delvis kokt. Mat blancheras också för att avlägsna alltför stark smak, hos exempelvis kål och lök, eller för att avlägsna den salta, rökta smaken hos bacon”. Om gifter står ingenting. Inte heller någon tydlighet om att hälla av vattnet. Ordet “hastigt” är också vilseledande i svampsammanhang.
Här kommer nytt försök till att nå enighet om hur vi uttrycker oss på Svampguiden:
Koka av. Svampen kokas ett par minuter eller mer beroende på sort varefter vattnet hälls bort. Metoden används för att ta bort vissa gifter eller för att mildra smaken på skarpa riskor. Obs de flesta gifter går inte ta bort med denna metod.
Koka: Svampen kokas upp i sitt eget spad eller med särskilt tillsatt spad typ buljong.
Koka ihop: Svampen värms upp så att den sjunker ihop och gör den lämplig för frysförvaring i plastpåse. Spadet fryses in tillsammans med svampen.
Är det begrepp som såväl de som är bevandrade i kokkonst som svampkunniga kan enas om?

0

Boman

Karin Hedén

15 sep 2008 kl. 09:15

Jodå! Jag hade läst Ditt inlägg innan jag startade denna tråd.
PS - man kan ändra i rubrikrutan för att rikta svaren om man önskar det.

0

Nytt definieringsförsök

Salasias

15 sep 2008 kl. 09:22

Karin:
“Koka ihop: Svampen värms upp så att den sjunker ihop och gör den lämplig för frysförvaring i plastpåse. Spadet fryses in tillsammans med svampen. “
Köper jag!! Men. vad säger vi i inläggen, i dagligt bruk?
Att rätta till en ordlista är bra, men…

0

Salasias

Karin Hedén

15 sep 2008 kl. 09:28

Det är just vad vi använder i dagligt bruk som är poängen med en gemensam ordlista. Om vi som är frekventa på forumet är konsekventa kanske (farliga) missförstånd kan undvikas.

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 09:32

Hade tänkt att inte nysta i denna tråd, men kan inte hålla mig! Min salig mormor, som bl.a. var svamp- och matmänniska, som pensionär med pensionat, använde ett uttryck som jag fortsätter med och för vidare.
Hon “smälte ner svampen” och fortsatte sen tillvaratagandet.

0

Karin Hedén

15 sep 2008 kl. 10:22

“Smälta ner”. Inte så dumt. För mig innebär emellertid “smälta ner” att man går från något fruset till temperaturer över noll grader Celcius. Svampen är inte frusen - kanske kan det gälla frostvaxskivling…;)

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 10:39

Hur har du det med härdsmältan, Karin Hedén?

0

Anna L, Sthlm

15 sep 2008 kl. 10:46

“Vattna ur”? I betydelsen koka bort svampens egen vätska.

0

Jah A/Uppsala

Karin Hedén

15 sep 2008 kl. 10:57

Härdsmältan - ja, visst ja! Jag är alldeles för snäv i mina tankebanor helt insnöad på is som jag är! Se här http://www.sssk.se/ordbok/omordboken.htm
och här http://www.sssk.se/ordbok/index.htm

0

Karin Hedén/Uppsala

Dieter Endom

15 sep 2008 kl. 12:56

Tänkte inte heller lägga mig i, men!
Hjulet är redan uppfunnen!
Du har så fel och jag håller med Jan.
Förvälla betyder mycket riktig blanchera men ordet blanc betyder vit. Blanchera är försvenskat = Förvälla = Vitkoka. Egentligen heter det en blanch. Man häller eller lägger en produkt i redan kokande vätska (vatten eller buljong) under mycket kort tid för att sedan hällas av och isas.
Smälta ner betyder att du smälter ut vätska ur en produkt under svag värme.
Ta du något fryst så tinas det.
Du skapar bara mer förvirring!!

0

Jag röstar på...

Salasias

15 sep 2008 kl. 13:26

“smälta ner” eller “koka ner”...eller ev. “koka ihop”..

0

Salasias/Jag röstar på...

Dieter Endom

15 sep 2008 kl. 15:24

Koka ner eller koka ihop betyder att man ger en sås, soppa eller buljong en viss konsistens utan att tillföra någon redning. Dessutom förstärker man smaken i produkten.
Aller dessa uttryck är vedertagna facktermer och har sin givna betydelse i matlagningen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone