Hjälp! Jag har hittat mer blek taggsvamp än jag kan äta upp på en kväll, jag har läst att dom kan bli beska om man fryser in dom. Gäller det även om man steker dom först? Blek taggsvamp är min favorit, så jag vill inte riskera att förstöra den. Vad ska jag göra?
Hej, jag har syltat min skörd i dag enl recept i P. Holmbergs svampkokbok: syltad trattkantarell. Verkar funka bra. Sen har jag kokt in som kräftiga taggsvampar enl recept här på Svampguiden. Annars tror jag att den går bra att frysa om du kokar den skurna svampen ca 5 min. Häll av och frys in.
hej och tack för svaret Lotta! Jag hann inte vänta på svar så jag kokade den i sitt spad, just nu ligger den i kylen och svalnar, men vätskan är kvar. Ska jag hälla bort den alltså? Annan svamp brukar jag frysa in med vätskan kvar, och sen koka bort den när jag tar fram den på nytt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.