I lördags hade vi svampdag i Kolarbyn där Tom Sävström visade upp vad vi tror är kruskantarell.Han hade stannat till på ett intressant ställe efter vägen och hittat dem.
Tom tog med mig till platsen så jag fick fota dem, inte ploska.De växte under en lind sida vid sida med svart trumpetsvamp.
Nästa är skålar, ännu en ny vacker art för mig, den hittade jag vid grillplatsen på Kolarbyns eget kolat kol.Violett brandskål.
Håller ni med?
Kruskantarell och svart trumpetsvamp har jag också hittat på samma ställen :)
Jag tyckte det var stor skillnad, inte minst i att trumpetsvampen har mer “öppen” strut, plus att den känns mer läder/skinnartad i konsistensen, så har du väl jämfört dessa två sida vid sida kommer du nog inte vara rädd för förväxling längre.
Ska däremot erkänna att jag första gången tog miste och plockade några kruskantareller, för jag tänkte att “det där måste ju vara någon variant av Trattkantarell, bara att ta hem och kolla….”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.