0 371 visningar

12 svar

IreneA, sotvaxingchips

AnnaMaria Dalarna

15 sep 2008 kl. 13:11

Tack för tipset, det var jättegott! Smakade verkligen sotvaxing och kalorisnålt antar jag.
Jag ska torka en stor burk och snåläta under vintern. =)

0

Salasias

15 sep 2008 kl. 13:16

Hur tunna måste skivorna vara? jag menar så de blir spröda och inte sega?

0

AnnaMaria Dalarna

15 sep 2008 kl. 13:22

Inte supertunna, skivade som K-J ungefär. Och försökte få så stora skivor (bitar) som möjligt. Men jag använde svamptork.

0

Helena i Lund

15 sep 2008 kl. 19:51

Jag blir så sugen på att testa detta, men har aldrig hittat sotvaxing! Funkar det med annan svamp också? Torkar det mesta jag plockar, men har nog inte hittat någon sort som jag tror funkar som chips.

0

Nilla59

15 sep 2008 kl. 19:54

Jag blir så nyfniken på dessa sotvaxingchips. Finns receptet här på forumet?

0

Salasias

15 sep 2008 kl. 19:57

Det finns inget “recept”. Det handlar om att torka tunna skivor så de blir som chips.

0

Nilla59

15 sep 2008 kl. 20:02

Men kan man äta dem råa och torkade? Jag tuggade lite på torkad K-J förut men spottade noga ut även fast det var gott.

0

Boman

15 sep 2008 kl. 20:14

Smakade mina sotvaxingar på tork, det var gott!

0

Sofia, Skåne

15 sep 2008 kl. 21:44

Men får ni inte ont i magen?

0

AnnaMaria Dalarna

15 sep 2008 kl. 21:50

Man äter såklart inga mängder och nej, man rekomenderar inte att äta “rå” svamp men det är ju upp till var och en vad man vill /tål.
Tyckte det var trevligt att kunna spara en ren svampsmak på ett enkelt vis.

0

Boman

15 sep 2008 kl. 22:21

Ont i magen? inte ett dugg.

0

BirgittaD

15 sep 2008 kl. 22:30

Läste tråden för sent. Dagens sotvaxingar ligger i frysen. Måste alltså ut och jaga i morgon igen men kommer att blunda för trattisar 17 liter idag på 2 timmar med restid. Varför är det så här vissa år ar rimskivlingen och sotvaxingen obefintlig eller nerlusad med larver och i år nästan helt fria från larvangrepp. Måste nog börja färga med svamp AnnaMaria för att få avsättning. Funderade lite m Svenska kyrkan vill ha lite trattisar till sin sopplunch.

0

Godis är gott

16 sep 2008 kl. 08:10

Fattar jag det hela rätt? Tunna torkade skivor av sotvaxskivling och inget mer?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone