Fick en påse kantareller igår och bland dessa fanns en svamp i storlek med en trattkantarell. Den var mörkbrun, skivor under hatten och slät mörkbrun fot, uppepå hatten var ett hål ner i foten. Kan inget om svampar och undrar nu om denna svamp kan ha “förgiftat” kantarellerna på något sätt. Man har ju hört om sporer som kan smitta. Är det någon som vet vad det är för svamp?
I dag är det inte så mycket till svamp att titta på, den är helt torr nu. Dessutom är jag helt okunnig på att skicka bilder. Kantarellerna har jag sköljt och förvällt, då borde det väl inte vara någon fara, eller? Är lite nojig för sånt här, då jag har en kompis som gett sin ena njure till sin syster efter en “felplockning”
Det finns livsfarliga svampar så man ska vara försiktig, inte äta något man inte helt säkert vet ät ok. Dvs, om man plockar ska man lära sig sorten/erna ordentligt, inte gissa. Men de farliga svamparna är inte så många, håller man sig från dem är det mest otäck smak man kan få eller lite magknip.
Boman, ingen * men van plockare av många sorter och svampälskare
Nej, bara kolla noga så inga bitar kommer med bland det du ska tillreda.
Risken finns ju att det är en giftig spindelskivling, som ju ibland orsakar förgiftningar för att slarviga plockare får med dem bland trattkantareller.
Färgerna påminner, men konsistensen är ju helt annorlunda!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.