Hittade en mycket mörk murkla med sotsvart hatt och något ljusare gråsvart fot.
Färgerna stämmer med databasens svarta hattmurkla med formen är exakt som databasens sotmurkla.
Spelar det nån roll?
Är den otjänlig att torka , sotmurklan, är det farlig att äta t ex tillsammans med torekad trumpetsvamp?
Tack Irene!
Jo den har liksom typ ribbor i foten.
Om vi menar samma sak med ribbor?
Hittade i dagarna en biskopsmössa som jag lämnade därhän då jag på guiden lärt mig att det finns en lömsk.
Annars står det i vissa svampböcker att “alla höstmurklor” är ofarliga.
Hur farlig är sotmurklan?
Det finns svart hattmurkla, Helvella lacunosa, som har ribbor i foten och som inte innehåller gyromitrin. Den behöver inte avkokas före tillagning. Jag hittade såna för ett par år sedan och torkade dem på tidningspapper i rumstemp, vi åt dem senare på vintern, stekta efter blötläggning, de var mkt goda, med stark “svampsmak”, man hade nog inte behövt så många för att smaksätta t ex en sås.
Tack buffy!
För säkerhets skull kan ju mina trumpeter och svarta murklor få ligga de säkra tre månaderna på tork.
Nu är det i alla fall snart dags att avnjuta vårens torkade stenmurklor.
Det blir nog så det räcker till 2 middagar i år.
Trevlig fortsatt svamphöst på er allihop!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.