0 1365 visningar

5 svar

svart murkla

Bo E

15 sep 2008 kl. 20:08

Hittade en mycket mörk murkla med sotsvart hatt och något ljusare gråsvart fot.
Färgerna stämmer med databasens svarta hattmurkla med formen är exakt som databasens sotmurkla.
Spelar det nån roll?
Är den otjänlig att torka , sotmurklan, är det farlig att äta t ex tillsammans med torekad trumpetsvamp?

0

Bo E

15 sep 2008 kl. 20:49

Inga murkelexperter uppkopplade?

Nu nåste jag ta en buss hemåt….

Få se om det kommer några svar.

Jag torkar väl murklorna i alla fall men äter dem inte förrns jag fått svar….

Ha en bra svampvecka på er alla!

0

Irene A

15 sep 2008 kl. 22:14

Har den inga ribbor i foten, kan det förstås vara sotmurkla. Den räknas inte till de ätliga arterna, så hoppa över den om du är det minsta osäker.

0

Bo E

1 okt 2008 kl. 16:52

Tack Irene!
Jo den har liksom typ ribbor i foten.
Om vi menar samma sak med ribbor?
Hittade i dagarna en biskopsmössa som jag lämnade därhän då jag på guiden lärt mig att det finns en lömsk.

Annars står det i vissa svampböcker att “alla höstmurklor” är ofarliga.
Hur farlig är sotmurklan?

0

buffy

1 okt 2008 kl. 17:53

Det finns svart hattmurkla, Helvella lacunosa, som har ribbor i foten och som inte innehåller gyromitrin. Den behöver inte avkokas före tillagning. Jag hittade såna för ett par år sedan och torkade dem på tidningspapper i rumstemp, vi åt dem senare på vintern, stekta efter blötläggning, de var mkt goda, med stark “svampsmak”, man hade nog inte behövt så många för att smaksätta t ex en sås.

0

Bo E

1 okt 2008 kl. 18:25

Tack buffy!

För säkerhets skull kan ju mina trumpeter och svarta murklor få ligga de säkra tre månaderna på tork.

Nu är det i alla fall snart dags att avnjuta vårens torkade stenmurklor.

Det blir nog så det räcker till 2 middagar i år.

Trevlig fortsatt svamphöst på er allihop!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone