0 2032 visningar

22 svar

Fråga om trattkantareller

Jenny

15 sep 2008 kl. 20:10

Jag ska säga direkt, att jag tar 100% ansvar för att jag själv bestämmer om jag ska äta svamp eller inte. ;)

1. Finns det någon risk att man kan förväxla en trattkantarell med någon giftig svamp?

Jag har kollat i en bok och sett bilder på Internet och är säker på att det är antingen trattis eller rödgul trumpetsvamp, men som sagt var - finns det någon giftig svamp man kan förväxla dessa med?

Har tyvärr ingen bild att visa…

0

Boman

15 sep 2008 kl. 20:12

Titta på bilderna i den här tråden, det finns risk att man råkar få med något annat om man inte är noga. Vänd på svampen, titta under, då missar du inte.http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=110219&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&12

0

Bo E

15 sep 2008 kl. 20:15

Som jag nyss skrev i annat inlägg….Det finns slarviga plockare som fått med giftig spindelsakivling bland trattar och råkat illa ut.
Man måste ta det lugnt och kolla varje svamp var och en för sig, inte bara tro att allt som växer i samma terräng och har samma färg är samma sort.

Trattkantareller är segare och fuktigare i konsistensen,ofta med lång fot som gulnar nedåt. Spindelskivling sprödare och har tydligare bruna skivor medan trattkantareller har gråaktiga åsar under hatten!

0

Bo E

15 sep 2008 kl. 20:18

Ja det blir tydligare vad jag menar om du sett Bomans bilder!
Tack för dem!

Använd även ditt luktsinne som kan avslöja vad som inte är trattkantarell!

0

Jenny

15 sep 2008 kl. 20:20

Dom ser absolut inte ut så. Stammen är slät och gulaktig. Dom luktar inte så mycket alls, fast kanske lite som kantareller… Lite svagt milt så där.
De bilder jag hittat ser dom ut exakt så här:

http://www.barnsemester.se/index.php?option=com_content&task=view&id=458&Itemid=149

http://i.pbase.com/o4/56/636856/1/60271321.Rdgultrumpet.jpg

0

Bo E

15 sep 2008 kl. 20:24

Kolla om de har skivor under.
Om skivorna är bruna och spröda är det inga trattkantareller.
Om det istället är grå åsar under som sitter fast när du fingrar påå dem så är det troligtvis trattkantareller, eller möjligen grå kantareller som ju inte är farliga, men små och sällsynta och kanske därför bör lämnas ifred.

0

Jenny

15 sep 2008 kl. 20:25

Bo: Kan det vara rödgul trumpetsvamp då?

0

Jenny

15 sep 2008 kl. 20:26

Stammen är alltså slät och gul och ihålig på något sätt… Det går liksom ett hål från hattens skål neråt i stammen.

0

Bo E

15 sep 2008 kl. 20:30

Det låter som en trumpetsvamp.
De är oxå läckra matsvampar så i så fall har du gjort ett fynd!

Den spetstoppiga spindelskivlingen har jag aldrig sett med något hål, så det är nog inte den…men eftersom den är så giftig bör du vara försiktig och noga lära skillnadernma mellan spindelskivlingar och kantarell / trumpetsläktet!

0

Jenny

15 sep 2008 kl. 20:33

Jo, jag förstår det! :D
Man är lite nervös ändå när man är ute…
Men som sagt var, de bilder jag sett av spindelskivling ser inte alls ut som denna svamp.
Och jag trodde att det var trattkantarell men nu undrar jag om det faktiskt är rödgul trumpetsvamp ändå.

Trattkantarell verkar inte ha en så gul, slät stam som denna!

0

Jenny

15 sep 2008 kl. 21:03

Boman: Om man kollar på stammen och den är slät och gul, kan man förväxla den med giftig spindelskivling (om den heter så?) ?

0

Joachim Krumlinde

15 sep 2008 kl. 21:18

Om man tittar noga på trattkantarellen så finns det ingen som helst risk att förväxla den med någon giftig spindelskivling.

De som har ätit giftdpindelskivling i stället för trattkntarell har hittat en grupp svampar, tittat på ett par tre stycken, och sedan rafsat ihop allt och slängt det i stekpannan utan att kolla.

Gå in på http://images.google.se , skriv in “Cortinarius rubellus” så får du se hur den giftiga spindelskivlingen ser ut.

0

Jenny

15 sep 2008 kl. 21:57

Joakim: Jo, jag tycker nog att det ser ut att vara rätt stor skillnad på både Cortinarius rubellus och trattkantarell alt. rödgul trumpetsvamp, som det kanske är. :)

0

Boman

15 sep 2008 kl. 22:18

Nej, det tror jag knappast. Om du luktar, tittar och känner på svampen så kan du inte förväxla dem. Visserligen varierar svampar av alla sorter mycket, titta på bilder av trattkantarell får du se, men vissa kriterier är alltid där. Som skivor/åsar, doft, slemmighet etc.

Trattisar kan visst ha en slät gul stam, de kan till och med vara helt gula, för att snurra till det.
men på beskrivningen låter det rätt likt en Rödgul trumpetsvamp, som är en läckerhet.

0

BirgittaD

15 sep 2008 kl. 22:23

Tyvärr hittar jag inte så mycket rödgul trumpetsvamp men de är lysande orange och slätare, på foten till skillnad mot trattkantarellens gul, gulgrå och åsigare fot.

0

Birgitta

Jenny

15 sep 2008 kl. 22:55

Hur menar du med åsig fot? Färg kan ju vara lite svårt att definiera… Jag är inte säker på om det är gult eller orange.
Fast jag tror nog mer o mer att det är trumpetsvamp.

Jag måste nog fixa en bild.

0

Birgitta

BirgittaD

15 sep 2008 kl. 22:59

Färgen på tattisar är dämpad om rödgul exploderar det. Har aldrig hittat några själv men fått hjälp någon gång och även efter torkning är färgen orange på foten.

0

Birgitta

Boman

16 sep 2008 kl. 07:35

trattisfot

0

om ni tittar...

svampstaff

17 sep 2008 kl. 23:51

Utan att känna avund förståss på min senaste bild av röd/gul trumpetsvamp borde tvivlen vara undanröjda..

0

om ni tittar...

Brenko

17 sep 2008 kl. 23:56

Om trattisar hade haft samma undersida på hatten som rödgul trumpetsvamp borde den hetat smutsgul trumpetsvamp.

Rödgula är lysande rödgula. Och förblir så efter torkning. Om du tvivlar på vad som är vad innan så gör du inte det efter tork.

0

Marianne Norberg

27 okt 2008 kl. 13:42

Hej Du verkar kunnig. Med mina trattkantareller hade jag 2 st svampar som var röda på undersidan men ovansidan såg ut som en trattkantarell. Vad kan vara för svamp och är den giftig?

0

Ulla skeå

27 okt 2008 kl. 17:56

Här kommer en bild på en trattis och en trumpetsvamp så ser du skillnaden

Trumpetsvamp och trattis

0

Lyckoper

27 okt 2008 kl. 20:07

trattkantarell eller rödgul trumpetsvamp

Lukta på dom, doften på trumpetsvampen är betydligt starkare och skarpare än på trattarna, underbart.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone