fann följande mening i artikel ur aftonbladet 98 som bengt sandh länkade till.
“Svampen står oftast inte vid trädets fot utan en bit därifrån.
Kantarell hittar man normalt tillsammans med hassel och under bokträd. Man kan ibland hitta kantarell i barrskog.”
jag har då aldrig under mitt 50 åriga liv funnit en enda kantarell i bokskog eller tillsammans med hassel, 90 proc av alla kantareller har jag plockat i granskog och de flesta i 15-20 år gamla planteringar där kantarellerna vuxit i princip precis vid granstammen.
Det beror nog på var i landet vi bor.
Har nöjet att kunna välja mellan gran, tall och lövskog, även om boken inte är direkt skogbildande här i mellansverige.
Däremot har jag hittat fina bleka (kanske vita?) kantareller med ek och hassel, samt fina gula i hagmark med väldigt långt till närmsta gran.
Variation förnöjer.
Joachim Tänkte att jag också skulle försöka komma ut med puggehatten i år, blev medlem där förra året….
Problemet för mig är att jag bara jobbar helger och det är väl oftast då exkursionerna ligger.
När tror du kalendern är klar?
Ju tidigare desto bättre så man kanske kan planera in ledighet.
Hej Affe, ,
Puggehattens svamputflykter första halvåret 2006 skall äga rum följande lördagar:
14/1 , 11/2, 18/3, 8/4, 6/5, 10/6 och 29/7.
Lokalerna är ännu inte bestämda, det vill till att första numret av tidskriften hinner ut innan 14 januari. Kolla annars hemsidan, men där finns ännu ingenting.
Var faktiskt ute en snabbrunda på slingan med dottern i veckan, hittade ett par svampar som jag tror var vinterskivling (blev det rätt nu månne)?
Har jag inte fel så tror jag nog att jag skulle kunna få ihop en handfull trattkantareller också om jag lade manken till på det stället, tyvärr för långt att åka för det lilla….
Hur många minusgrader vinterskivlingen tål vet jag inte, men ett snötäcke ovanpå den isolerar ju en del i alla fall.
Den växer på lövved, i min närmaste omgivning mest på alm och bok. Det har ju funnits gott om alm i Skåne men numera ligger den mesta almen ner efter almsjukans härjningar. Och det är gott om vinterskivling på almlågorna hela senhösten coh vintern.
Tack för tipsen!
Det finns ganska gott om alm även i Nerike, även om almsjukan även här sätter sina spår.
Än så länge står de angripna träden upp i alla fall, men man ser att många almar har glesnande lövverk och verkar må dåligt.
Ska hålla ögonen öppna efter vinterskivling!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.