0 567 visningar

10 svar

Min första svamp

Thomas

15 sep 2008 kl. 20:42

Hej,
Idag har jag plockat mina första svampar. De växte i en ekdunge och såg för goda ut för att bara gå förbi. Tänkte be om hjälp med att höra om någon vet vad detta är.
Har bläddrat i en svampbok men alla bilderna är ju tecknade så jag finner ingen rätsida. Blir förstås tacksam för förslag innan de blir förstörda. De ligger på en tallrik så ser ni ungeför hur stora de är. Foten var ganska hård att bryta av sonen 8 år fick ta i. Tack på förhand. /Thomas

0

Joachim Krumlinde

15 sep 2008 kl. 20:44

Ser ut som kungschampinjoner och i så fall goda matsvampar. De bör lukta anis eller liknande.

0

Bo E

15 sep 2008 kl. 20:46

Grattis!

Såg massor av Kungschampinjon idag i stan, tyvärr invid en P.Plats så de fick stå och pryda parken.

Vackra läckerheter är de!

0

Thomas

15 sep 2008 kl. 20:50

Oj, tack, fantastiskt snabb svar. Tittar just i min svampbok på kungschampinjonen och det ser ut som din gissning är bra. Bilden i boken visar en mycket “plattare” hatt bara. Min svamp har ingen tydlig krage utan den eventuella krage som finns sitter fast i hatten så att skivorna inte syns men det kanske inte spelar någon roll? Den luktar inte anis utan bara “god svamp”. Kanske ska man våga sig på att steka lite nu ?
Tack för din hjälp !

0

Joachim Krumlinde

15 sep 2008 kl. 20:56

Din svampbok visar troligen en bild av en utvuxen kungschampinjon medan dina ännu inte har öppnat sig. Lukten ska vara tydligt aromatisk, vet inte vad du menar med “god svamp”.

0

Thomas

15 sep 2008 kl. 21:06

Du har nog rätt att boken visar en färdig svamp. Boken visar dessutom en bild i genomskärning där kragen sitter fast i hatten (som mina), kanske just innan den blir fullvuxen. Jag menade förmodligen aromatisk när jag skrev min luktbeskrivningen,ingen särpräglad eller utstickande doft.
Tack för din hjälp igen.

/Thomas

0

Boman

15 sep 2008 kl. 22:26

Min gubbe säger att den doftar Mandelkubb, kakan ni vet. God svamp! Du Thomans kanske ska skaffa en modernare svampbok, jag har också en gammal, av Bo Mossberg. Bra bok med bildena är tecknade och vissa uppgifter gäller inte längre. Och så har jag ett antal nyare. Kul att jämföra bilder och beskrivningar.

0

Iggy

16 sep 2008 kl. 12:02

Få gärna svamparna identifierad av någon certifierat kunnig innan den går i pannan.

0

Boman

16 sep 2008 kl. 12:17

Bra Iggy,  som grundregel är det utmärkt fast den på bilden kan man inte förväxla med något giftigt, bara med andra bruna champinjoner.

0

Thomas

16 sep 2008 kl. 19:33

Jag är ju tyvärr lite feg av mig så jag gav bort bärkassen med svampen till Pelle. Han skulle steka den ikväll så vi får se om han dyker upp i forumet eller på jobbet imorgon. Köpte mig en lite bättre svampbok idag oxå. Det fanns ett par lite för seriösa typ den om alla Europas svampar men jag fastnade för “Svamp Guide av ICAs bokförlag. Bra bilder, enkla förklaringar, inte 2000 olika svampar som ändå inte finns i Sverige och bara 59kr. Har förstått att det kan vara bra med en *kännare, tack Iggy, denna gång tror jag dock nog som Boman att det för Er som kan är svårt att ta fel. Ska nog våga mig på att plocka och äta någon nästa gång,,,så läser man om kadmiumhalterna i champinjonerna. Aldrig får det vara bra. Räcker väl med 0,2 gram för att döda en elefant tror jag, undrar hur många svampar det är,,,

0

Boman

16 sep 2008 kl. 19:40

Bo, kadmium i svamp binds i ett protein vi inte kan smälta, alltså passerar den ut med övriga rester och stannar inte i kroppen. Allt enligt senare tids forskning som livsmedelsverket missat.
Bra att du köpt en svampbok som är vettig, ingen mening med femtielva sorter du ändå inte vill lära dig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone