Efter ett hellyckat smakexperiment vill jag nu spara de sotvaxingar jag har så att jag kan ta fram dem när det skall vankas gourmetförsök (läs mer lite senare i svamp/smak-tråden).
Frågan är vilket sätt som är bäst att spara dem på.
- Frysa in “råa”?
- Torka?
- Förvälla i sitt spad?
Det jag vill är att bevara svampens konsistens så långt som möjligt. Hur blir blötlagd torkad sotvaxing? Upptinad?
Kan man inte?
Äter en svamppastej på mackor till frukost, svamp till lunch, mellanmål och middag och kanske en kvällstugga också. I bästa fall.
Soppa, sås, paj eller pastej, mycket gott kan man göra av svamp. La in svamp i ättikslag idag, likadant som gurkor, testar.Blir det inte bra, då vet jag om ett par dagar.
Min är bredbar med ytterst små bitar i. Det styr man ju själv, hacka mer eller mindre bara. Liksom smaken som man får prova fram. Denna gång bara med salt, dill och pyttelite vitpeppar.
Det borde bli bra med nästan vilken svamp som helst, bara det är något man tycker om smaken på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.