0 655 visningar

17 svar

Frysa sotvaxing?

Peter, Linköping

15 sep 2008 kl. 20:53

Efter ett hellyckat smakexperiment vill jag nu spara de sotvaxingar jag har så att jag kan ta fram dem när det skall vankas gourmetförsök (läs mer lite senare i svamp/smak-tråden).

Frågan är vilket sätt som är bäst att spara dem på.

- Frysa in “råa”?
- Torka?
- Förvälla i sitt spad?

Det jag vill är att bevara svampens konsistens så långt som möjligt. Hur blir blötlagd torkad sotvaxing? Upptinad?

0

Boman

15 sep 2008 kl. 22:29

Väntar också på svar på denna. Torkar mina, tyckte inte riktigt om konsistensen på de jag frös tidigare.Färska är de underbara.

0

BirgittaD

15 sep 2008 kl. 22:32

Det är väl hemskt man inte kan äta svamp 3 ggr per dag vissa år.

0

Boman

15 sep 2008 kl. 22:35

Kan man inte?
Äter en svamppastej på mackor till frukost, svamp till lunch, mellanmål och middag och kanske en kvällstugga också. I bästa fall.
Soppa, sås, paj eller pastej, mycket gott kan man göra av svamp. La in svamp i ättikslag idag, likadant som gurkor, testar.Blir det inte bra, då vet jag om ett par dagar.

0

BirgittaD

15 sep 2008 kl. 22:42

Ok tack Boman, men tror att resten av familjen skulle gnälla lite. Skall i alla fall lägga in kräfttaggisar i morgon. Funderar på att skänka trattisar till Svenska kyrkans soppluncher på Onsdagarna.

0

BirgittaD

15 sep 2008 kl. 22:44

Är för övrigt intresserad av recept på svamppastej.

0

Peter, Linköping

15 sep 2008 kl. 23:00

Hur blir konsistensen på de ni torkar/blötlägger resp fryser/tinar?

0

Godis är gott

16 sep 2008 kl. 08:07

Boman! Jag vill också väldigt gärna veta hur du gör svamppastej. Kan du lägga in i receptbanken tro?

0

Boman

16 sep 2008 kl. 08:23

Inlagt, och käkat på frukost smörgåsen. Perfekt när man är veggis som jag.

0

Godis är gott

16 sep 2008 kl. 08:47

Tack så mycket. Tror du att man kan göra den på fårticka också? Hur blir konsistensen, bredbar eller?

0

Boman

16 sep 2008 kl. 09:07

Min är bredbar med ytterst små bitar i.  Det styr man ju själv, hacka mer eller mindre bara. Liksom smaken som man får prova fram. Denna gång bara med salt, dill och pyttelite vitpeppar.
Det borde bli bra med nästan vilken svamp som helst, bara det är något man tycker om smaken på.

0

Boman

16 sep 2008 kl. 09:54

Peter, har lite av mina torkade i blöt, väntar på resultat, återkommer.

0

EG

16 sep 2008 kl. 10:15

låter bra med svamppastej har en dotter som är veggis o gillar svamp

0

Tommy

16 sep 2008 kl. 10:35

Torkad sotvaxing tycker jag blir hård i konsistensen.

0

Boman

16 sep 2008 kl. 11:16

Lite hårdare blev den än färsk, men jag tycker om den så.
Är frysen full så är den;-(

0

Peter, Linköping

16 sep 2008 kl. 11:22

Tack för tipsen. Jag lade det mesta i frysen och torkade resten. Skriver mer om mina kulinariska utflykter i svamp/smak-tråden senare ikväll.

0

BirgittaD

16 sep 2008 kl. 19:40

Har lite på tork nu måste testa chipsen. Är du den Peter som är svampkonsulent i Linköping?

0

Peter, Linköping

16 sep 2008 kl. 20:28

Nej konsulent är jag inte, men konsult ; )

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone