Hittade dessa idag i kalkrik granskog,jag kan inte ens placera dem i en familj,har letat men ger upp!
Stor som en sotvaxing färg åt det röda hållet de blir prickiga på skivorna som besk vaxskivling,lite feta skivor foten sträv likaså hatten.
Namn?
http://www.rogersmushrooms.com/gallery/DisplayBlock~bid~6170~gid~.asp Hygrophorus erubescens.
Hans hann före
Hej!
Egentligen tycker jag inte att beskrivningen stämmer på någon av svamparna,besk vaxskivling är ju mer vit på foten de här har som fjäll fast de är unga!
Det är på en Hot Spot i skogen utanför biotopskyddet som de här växer. Jag ska ta nya bilder i fält, på växtplatsen är det lite mörkt!
Idag ska jag med skogstyrelsen och titta på skogen för en utökning av biotopskyddet för Ramariorna och alla andra konstiga svampar som växer där.
Har aldrig sett så mycket svampar där som nu!
Nu har även C.cumatilis kommit en av de vackraste svampar som jag vet!
Jag kan lägga in lite bilder vid ett tillfälle på vad som finns i skogen!
Jag kan inte se att det är beskvaxing,den är mycket strävare på hatten och foten och väldigt konstigt röd.
Slöjvaxskivling har jag sett som ung men inte när den blivit gammal H.purpuraschens
Jag har med mig vanliga beska vaxskivlingar hem i två färvariationer ska lägga dem bredvid de här i morgon.
Namn?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.