0 471 visningar

11 svar

Namnförslag!

Elisabeth jansson

15 sep 2008 kl. 22:06

Hittade dessa idag i kalkrik granskog,jag kan inte ens placera dem i en familj,har letat men ger upp!
Stor som en sotvaxing färg åt det röda hållet de blir prickiga på skivorna som besk vaxskivling,lite feta skivor foten sträv likaså hatten.

Namn?

0

Boman

15 sep 2008 kl. 22:12

Rödfläckig vaxskivling, eller vaxing då?

0

Elisabeth J

15 sep 2008 kl. 22:21

Jag hittar ingen med det namnet vad heter den på latin?

0

gunhild

15 sep 2008 kl. 22:25

Kolla den här tråden dom verkar ju också rödprickiga.http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=113009&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=0

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2008 kl. 22:28

Kanske lite annorlunda fläckmusseroner.

0

Hans Myhre

15 sep 2008 kl. 22:35

Hygrophorus erubescens..Norsk navn Rdflekket vokssopp. Inte matsvamp.

0

Boman

15 sep 2008 kl. 22:38

0

BirgittaD

15 sep 2008 kl. 22:48

På stora bilden ser det ut somBeskvaxing MEN ÄR INTE NÅGON EXPERT VET BARA ATT DEN ÄR GANASKA ROSA. Lessen för caps lock det var inte meningen.

0

Elisabeth J

15 sep 2008 kl. 23:07

Nu har jag läst i mina böcker smakat på svampen och luktat och kommit fram till att det måste vara fläckmusseron som jag har hittat,den är trådig i foten!
Tack för hjälpen!

0

Beskvaxing

Irene A

16 sep 2008 kl. 08:12

är det, inte fläckmusseron.

0

Irene A

Elisabeth J

16 sep 2008 kl. 11:11

Hej!
Egentligen tycker jag inte att beskrivningen stämmer på någon av svamparna,besk vaxskivling är ju mer vit på foten de här har som fjäll fast de är unga!
Det är på en Hot Spot i skogen utanför biotopskyddet som de här växer. Jag ska ta nya bilder i fält, på växtplatsen är det lite mörkt!
Idag ska jag med skogstyrelsen och titta på skogen för en utökning av biotopskyddet för Ramariorna och alla andra konstiga svampar som växer där.
Har aldrig sett så mycket svampar där som nu!
Nu har även C.cumatilis kommit en av de vackraste svampar som jag vet!
Jag kan lägga in lite bilder vid ett tillfälle på vad som finns i skogen!

0

Irene A

Elisabeth J

17 sep 2008 kl. 20:44

Jag kan inte se att det är beskvaxing,den är mycket strävare på hatten och foten och väldigt konstigt röd.
Slöjvaxskivling har jag sett som ung men inte när den blivit gammal H.purpuraschens
Jag har med mig vanliga beska vaxskivlingar hem i två färvariationer ska lägga dem bredvid de här i morgon.

Namn?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone