0 533 visningar

10 svar

svart trumpet till Italien

Lotta

15 sep 2008 kl. 23:07

Ska åka och hälsa på vänner i Italien. Tror inte dom känner till svart trumpet, så jag tänkte ta med lite torkad av årets skörd. Någon som kan tipsa om ett bra recept jag kan ge dom?

Lotta

0

Tina Nordberg Kolsva

16 sep 2008 kl. 13:19

Göra en sås, precis som fläsk med löksås, utan fläsk. Gott till pasta.
Eller bara stöt i mortel och använd som krydda.

0

Helena i Lund

16 sep 2008 kl. 16:39

Trumpetsvampsoppa! Det är så himla gott, med parmachips till!

0

cicki T Belgien

16 sep 2008 kl. 16:52

Soppa absolut! håller med Helena! Och ta med en bit Västerbotten som du antingen river på soppan eller gör chips av.

0

Evus

16 sep 2008 kl. 17:01

Vad bra, jag håller också på att leta bra recept på svarta trumpeter.

Jag har just skickat ett gäng torkade KJ och svarta trumpeter till min kompis på teneriffa.

Soppa lät smaskigt.

0

Helena i Lund

16 sep 2008 kl. 17:04

Ja västerbotten passar så himla bra till också, en perfekt kombination av Sverige och Italien! Jag bakar eget knäckebröd med riven Västerbotten i, och serverar till soppan och parmachipsen! Det får det bli på fredag….

0

Evus

16 sep 2008 kl. 18:14

Det knäckebrödet lät gott Helena.

Den här länken hittade jag:

http://www.hittarecept.se/recept/svart+trumpetsvamp

0

Lotta

16 sep 2008 kl. 23:45

Tack hörrni:)

0

Chips av Västerbotten?

Salasias

16 sep 2008 kl. 23:48

Låter intressant. Är det bara att hyvla osten och torka?

0

Chips av Västerbotten?

Helena i Lund

17 sep 2008 kl. 05:55

Så här gör jag, på en höft: Riv lagrad ost, det fungerar även med tex svecia, herrgård eller parmesan, grovt på rivjärn, lägg i små högar på plåt, helst på teflonduk, iaf på bakplåtspapper. Gott att strö lite sesamfrön på, helst oskalade. Baka i ugnen, säj 200, kolla ofta! När man ser att osten börjar krispa till sej är de klara, ta ut plåten o låt svalna. lossa chipsen med en palett eller stekspade. Gottgottigottgott!

0

västerbottensost??

svampstaff

17 sep 2008 kl. 22:29

Anser att den osten är för stark/tar bort all svampsmak.blomkålsvamp var INTE gott med västerbottensost :(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone