I fredags fick jag en fin present av en fin vän, som jag snart kanske får kalla pojkvän om jag har tur. Jag fick en kokbok. Svamp kokboken. I den hade han ritat en fin bild :)
I lördags kände jag mig förkyld så det blev inga skogsturer.
På morgonpromenaden på söndag, med hund, syster och “pojkvän” hittade vi kantareller, sotvaxing, fina KJ och tegelsopp. Det blev fina goda mackor.
Nu är jag hemkommen från den dagliga morgonpromenaden med hund. Snorig och ont i halsen - men jag har hittat mina första Blå musseroner och många utav dem.
Jag ska smaka på dessa, då de är ätliga. Men jag ska fråga människorna på svamguiden om råd på, i deras smak, bästa tillagning.
Hej så länge kära dagbok!
Hej Svampguidare!
Hur tillagar man bäst Blå musseroner? Jag vet att vissa kan tycka si sådär om smaken, men jag vill testa (är ändå snuvig).
Visst kan den torkas och användas som krydda?
Det är en svår svap älskad o hatad. Lite säregen smak. Bränt gummi. Först o främst ska du vara säker på att det är den, det finns förväxlingsrisk med giftiga spindlingar.
Jag brukar steka duktigt o länge (den är hårdsmält) och tillsätta lök, salt o peppar.
Tackar =)
Nog är det den alltid.
Jag åt en spindling i fjol i tron om att den var blå musseron. Den var inte giftig, och inte heller god.
Men jag har lärt mig sedan dess och den här växte helt rätt, ser rätt ut och doftar märkligt… Lägger några skivor på tork och steker några så får vi se…
Jag vet, jag vet… jag har ändrat min provsmakarstrategi. Iofs visste jag att det inte var en livsfarligt giftig svamp. ÅT var lite fel uttryckt - stekte och provsmakade. Det var troligen en björkspindelskivling eller liknande (kommer inte ihåg nu) men Irene hjälpte mig med artbestämning när jag skickade in bilden.Jag skulle aldrig blanda ihop bockspindelskivlingen med blå musseron tex.
Nu förtiden testar jag bara svampar jag är säker på. Har egentligen bara blomkålssvampen kvar på min lista att testa (av matsvampar).
Sådärja. Hyfsat hårdstekta och kryddade med lite salt och peppar. Smak = konstig men god.
Ungefär som rimskivligen. Inte att de smakar lika, men på samma sätt.
Jag tycker att de doftar av rödbetor lite, när de är råa.
Bränt gummi kan jag också tänka mig men jag associerar inte till det spontant.
Blå musseron bli ingen favorit i stekpannan. Har någon testat att torka och använda den som kryddsvamp?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.