0 820 visningar

18 svar

hjortflugor

stisse

16 sep 2008 kl. 10:19

har under senare år märkt en dramatisk ökning av hjortflugor vid mina svampskogsbesök.de brukar dyka upp ungefär samtidigt med trattkantarellerna.har sett att dom tappar vingarna när dom satt sig på en.kan inte minnas att flugorna fanns förr. i alla fall inte i samma omfattning.är det någon som vet var de kommer ifrån?.bits dom?

0

Svampe

16 sep 2008 kl. 10:31

0

Peter, Linköping

16 sep 2008 kl. 11:23

Jag hatar dem verkligen…innerligt…

Såg dem för första gången för ca 10 år sen, och det verkar bli värre med åren.

0

Johannes Glännman

16 sep 2008 kl. 11:29

Här är det ganska fullt av dom men jag tycker det varierar en hel del bara om man flyttar på sig 100 meter. Ibland kan det vara fullt av dom, speciellt där man vill fika. Men går man 100 meter åt något håll kan det vara tomt…

mvh // Johannes

0

anithau

16 sep 2008 kl. 11:32

En stilla undran?
Förekommer de över hela Sverige?
Har jag kanske haft tur när jag inte mött dem?

0

Lena Magnefjord

16 sep 2008 kl. 12:46

Hej! Ja de bits,favoritplatsen är tydligen i nacken….

0

Lena i Nacka

16 sep 2008 kl. 13:13

Ja nacken är full med bett efter helgen i Grythyttan. Och ska man kamma håret för att få bort flugorna så måste man ha en luskam.

0

Bläähh..

Maria T

16 sep 2008 kl. 13:30

Ska till landet i helgen(bergslagen),som jag har längtat efter att få strutta runt i skogen o plocka svamp o njuta men nu blev jag ju påmind om dom små kräken(Yyuuääck)...rysning..Är inte rädd för insekter,tycker dom är fashinerande men just Hjortflugorna som klamrar sig fast på jackan o i nacken är inte trevliga.Ska nog packa in mig själv i mössa,halsduk,luva o annat sen får maken avlusa mig innan jag kliver in i stugan(ha ha)  :)

0

marodörer

zingo123

16 sep 2008 kl. 13:44

Har märkt en våldsam ökning av dessa vidriga kryp. För bara några år sedan fanns de inte alls.
De sista skogsturena har jag nog plockat bort mellan 20-30 i håret varje gång -trots impregnering av myggmedel.
De är extremt platta och svåra att ta och de biter mig så jag får frossa efteråt. Läskiga varelser som tar udden av en trevlig stund i skogen.

0

marodörer

Charina Halland

16 sep 2008 kl. 13:50

Keps/huva är obligatorisk utrustning i lusskogen.
Jag har långt hår o det tvinnar jag upp mitt på skallen, under kepsen. Sjal om halsen. T-shirten nedstoppad i brallorna.Har haft ett tiotal innanför tröjan efter skogsturen. Myggmedel funkar inte på älglusen!

0

De HAR ökat!

Tanja i Gagnef

16 sep 2008 kl. 14:17

Tyvärr så stämmer era iakttagelser om dessa hjort/älglusflugor. Pga av de milda höstarna och vintrarna har de ökat OCH spridit sig norrut. Jag är 51 år och dessa äckliga kryp såg jag för första gången nånsin i Dalarna för ca 4-5 år sedan. Myggmedel verkar inte ha nån effekt så jag har köpt nåt som ser ut som en grön cowboyhatt med nät. Det verkar också som att färgglada “halkiga” jackor är bra. De här krypen har ju hjortdjur som sitt naturliga värddjur så man ska kanske inte ha bruna jackor.. Efter första nattfrosten brukar de dö så man kan i alla fall plocka sena svampar i fred! Sällar mig helhjärtat till “hata-lusflugor-klubben”! :-(

0

De HAR ökat!

Brenko

16 sep 2008 kl. 14:40

Fy fan vilka äckelpäckel! Har själv inte sett några här, trots att vintrarna normalt är väldigt milda pga närheten till havet. Hoppas vi slipper också.

0

De HAR ökat!

Stefan HBG

16 sep 2008 kl. 15:13

0

BirgittaD

16 sep 2008 kl. 16:32

Om dom bits, mig i alla fall. Jag får stora bölder av dom.

0

klas jaederfeldt

16 sep 2008 kl. 21:24

jag har just nu 5 bölder i nacken av dem

0

Totte Gbg

16 sep 2008 kl. 21:28

Men känner ni när dom biter för det gör inte jag://// men bölder får jag av äcklepecklena :((((

0

Skogsmarodörer

zingo123

16 sep 2008 kl. 22:01

Fy vad hemskt det låter med lusskogen   :-D
neej -det var bättre förr när man sa att man skulle ta en tur i svampskogen…....

0

fyffes

16 sep 2008 kl. 22:54

onödiga små as, jag är hyfsat snaggad..det gillade de, liksom att bita sig fast bakom öronen *suck*

Men så gick jag också genom gamla legor och på viltstigar fulla med älg-poop…så, hade väl mig själv att skylla :-)

0

Salatrumpeten

17 sep 2008 kl. 09:04

Även jag är hyfsat snaggad vilket genast straffar sig i skogen. Funderar på att skaffa en lila, orange eller rosa peruk!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone