har under senare år märkt en dramatisk ökning av hjortflugor vid mina svampskogsbesök.de brukar dyka upp ungefär samtidigt med trattkantarellerna.har sett att dom tappar vingarna när dom satt sig på en.kan inte minnas att flugorna fanns förr. i alla fall inte i samma omfattning.är det någon som vet var de kommer ifrån?.bits dom?
Lite att läsa: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga
Ska till landet i helgen(bergslagen),som jag har längtat efter att få strutta runt i skogen o plocka svamp o njuta men nu blev jag ju påmind om dom små kräken(Yyuuääck)...rysning..Är inte rädd för insekter,tycker dom är fashinerande men just Hjortflugorna som klamrar sig fast på jackan o i nacken är inte trevliga.Ska nog packa in mig själv i mössa,halsduk,luva o annat sen får maken avlusa mig innan jag kliver in i stugan(ha ha) :)
Har märkt en våldsam ökning av dessa vidriga kryp. För bara några år sedan fanns de inte alls.
De sista skogsturena har jag nog plockat bort mellan 20-30 i håret varje gång -trots impregnering av myggmedel.
De är extremt platta och svåra att ta och de biter mig så jag får frossa efteråt. Läskiga varelser som tar udden av en trevlig stund i skogen.
Keps/huva är obligatorisk utrustning i lusskogen.
Jag har långt hår o det tvinnar jag upp mitt på skallen, under kepsen. Sjal om halsen. T-shirten nedstoppad i brallorna.Har haft ett tiotal innanför tröjan efter skogsturen. Myggmedel funkar inte på älglusen!
Tyvärr så stämmer era iakttagelser om dessa hjort/älglusflugor. Pga av de milda höstarna och vintrarna har de ökat OCH spridit sig norrut. Jag är 51 år och dessa äckliga kryp såg jag för första gången nånsin i Dalarna för ca 4-5 år sedan. Myggmedel verkar inte ha nån effekt så jag har köpt nåt som ser ut som en grön cowboyhatt med nät. Det verkar också som att färgglada “halkiga” jackor är bra. De här krypen har ju hjortdjur som sitt naturliga värddjur så man ska kanske inte ha bruna jackor.. Efter första nattfrosten brukar de dö så man kan i alla fall plocka sena svampar i fred! Sällar mig helhjärtat till “hata-lusflugor-klubben”! :-(
Lite INFO om dessa skogens marodörer:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Viltsjukdomar—-forteckning/Hjortlusflugan/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.