0 786 visningar

5 svar

Svamptokig!

Ellla

16 sep 2008 kl. 12:09

Hej!

Jag har precis utökat mitt svampplockande till att innefatta även trattkantareller och rödgul trumpetsvamp utöver den vanliga gula kantarellen! (Nästa år tänker jag öka med Karl Johan också!)
Nu till min fråga:
Finns det andra liknande svampar som har ihålig fot, eller kan jag vara säker på att det är rätt när foten är ihålig?

0

Boman

16 sep 2008 kl. 12:14

Lita inte enbart på ett kännetecken. titta på bilder på flera ställen, bla här finns det flera trådar med många bara bilder.  Trattis skola(ja, det ska vara så, fast det är fel) och Förväxla är två trådar jag vet om direkt. Läs på om växtplatser, variationer och förväxlingssvampar.
Känn, lukta och titta på svampar så blir du säker. Och när du plockar, var noga, titta under också.
Det är rofyllt och roligt att plocka svamp, du har många skatter att upptäcka.

0

Glenn

16 sep 2008 kl. 12:24

Gul/gulaktig fot och övriga kännetecken, så tycker inte jag att det finns några rimliga förväxlingssvampar till trattisen faktiskt. Skulle i så fall vara gulnavling (som bara växer på stubbar och har mycket kortare fot) samt slemmurkling som ser äcklig och geléaktig ut.

Inte så länge man är noggrann när man plockar då det är lätt hänt att man tar en näve åt gången när man hittar mycket trattisar.

Prova även att plocka blek taggsvamp. Dom växer ungefär samtidigt i ungefär samma områden som trattisen. Den har heller ingen farlig förväxlingssvamp. Mycket god matsvamp

Kolla taggsvamp här:http://svampguiden.com/art/visa/Hydnum_repandum

Slemmurkling:http://svampguiden.com/art/visa/leotia_lubrica

Gulnavling:http://svampguiden.com/art/visa/omphalina_chrysophylla

0

Ella

16 sep 2008 kl. 12:31

Tack!

Jag sitter just och rensar min svampkorg, och rätt var det är dyker det upp något som inte riktigt ser ut som dom andra, oftast är det färgen som inte riktigt stämmer.
Men jag hoppar över dom konstiga och håller mig till dom som ser “rätt” ut.
Skönt att du svarade så fort!
/Ella

0

Thomas

16 sep 2008 kl. 13:02

Lär dig skillnaden mellan åsar och skivor, så tar du inte fel. Trattkantarellen har åsar under hatten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone