Hej ni andra från Skåne! Har ni hittat sotvaxing i vårt underbara landskap? Jag kan inte komma på att jag någonsin har sett en, och jag vill plocka för att lära mej den! Jag vill inte veta exakt var, det räcker med väderstreck typ… eller vill och vill, det är klart jag vill! ;)
Hej tjejer! Tyvärr så har vi nog inte de rätta skogarna i Skåne, möjligtvis uppe i gränstrakterna till Småland. Jag har varit runt lite i vårt landskap men aldrig sett den här nere, först upp mot Småländska höglandet verkar de dyka upp. En läcker svamp att plocka och äta, den finns långt in på hösten och brukar då bli bättre eftersom insektsangreppen minskar då så det är förvånade att den som hittas just nu är så lite angripen. Jag har varit uppe på Söderåsen idag och blev förvånad över det klena resultatet, hittade en del Sopper i norra delen och några väldigt små trattisar, runt Stenestad inget och det verkar rätt torrt i markerna. Det finns så klart en hel det kremlor det finns det ju alltid men jag är dålig på dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.