Trattkantarell växer på många olika ställen, vanlig i mossig barrskog över hela landet. Jag har mitt bästa ställe på/vid en älgstig uppför ett berg. Är det bara inte knastertorrt så växer de, men de behöver ha någon form av gammalt trä i underjorden för att trivas.Oftast osynligt.
Hej Holger!
Om det är Svart trumpetsvamp du letar efter så brukar de växa med lövträd i blandskog. Jag brukar hitta dem under hassel.
De verkar växa i öppen jord som är täckt av ett lager löv.
(Alltså, ingen mossa eller gräs där de växer.)
Jag hoppas att du får en trevlig svamphelg!
Hej!
I den här tråden har jag fått en del tips om svart och rödgul trumpet: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=112694&fnr=1&sok=projekt&Start=0&Offset=50&8
Trattisar brukar finnas i överflöd, åtminstone i mina trakter. Som Boman säger: I vanlig mossig barrskog, gärna i kanten av viltstigar.
Lycka till!
Trattisar= kolla vid kanterna av brandgator ,samt i princip överallt där det finns mossa- branta bergssidor med mossa brukar ha ett överflöd för där plockar ingen
svarttrumpet- röjda delar i skogen där det växer EK/Hassel samt “gamla traktorspår” i skogen med gräs hittar hur mycket som helst där
Håller med föregående talare. Foten på kullar och slutet på sluttningar ningar. Mossigt förstås.
Fast det där undrar jag inte om hur det har att göra med hur vädret var på sommaren. liten nederbörd=trattar där vätan koncentreras. Vissa år verkar dom ju växa precis överallt, bara det är mossigt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.