Har sett (vad jag skördat som) knölchampinjon med färgad fot. Agaricus sylvicola alltså.
Fråga till de uppdaterade:
I katalogen finns inte abruptibulbus men utan ingår väl i sylvicola. Hur är läget nu?
Enligt en av de gamla beskrivningarna är (silvicola)sylvicola ett litet kräk, den andra större…
Nu har jag letat och tittat på alla bilder jag hittar av knölchampinjon, sökning på det svanska och latinska namnet.
Visst kan man på ett fåtal bilder se en rosa ton på foten och jag tror att du har rätt i ditt antagande.
Jag bryter bort foten så är problemet löst och så kan jag förtära hattarna. :o) Tack Jan !
Jag har också haft uppfattningen att silvicola är en mindre art som inte har den där “fyrkantiga” formen i knoppstadiet som abruptibulbus.
Det senaste är att abruptibulbus ska heta Agaricus silvicola var. silvicola, d.v.s. att de är samma art.
Jag vet inte om sista ordet är sagt i den frågan. Har de som bestämt det, verkligen sett och kunnat jämföra med den mindre av arterna, t.ex.? Jag tror mig ha sett den, men bara ett fåtal gånger.
Nylén skiljer på de båda arterna i “Svampar i Norden och Europa” i alla fall.
Har sett flera riktigt små av “silvicola-typ” också i år Irene. Hatt 5-7 cm, foten 6-8 mm. Helvit, gulnande, luktar som den ska.
Har nog en bild på en nånstans… Det är omöjligt att hinna med allt ett sånt här år!
Dessutom har jag sett Lenas typ, också klenare än stora, “typiska” abruptibulbus. Allt i gammelgranskog.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.