0 554 visningar

6 svar

Konstig svamp!

Agnetha Asteberg

16 sep 2008 kl. 18:18

På den dagliga svamprundan hittade jag vad jag på håll trodde var lite svagt grå-beige taggsvamp. Det var det första intrycket. Kanske 12 cm i diam. De växte i en ljus granplantering. Men när jag vände på en så var den kritvit och helt slät under hatten! Varken taggar, rör eller skivor! Jag har letat i mina svampböcker men inte hittat något som stämmer. Finns det någon som vet vad det är?
Tack på förhand!

0

Vemvet

16 sep 2008 kl. 19:26

0

Pia Ohlsén

16 sep 2008 kl. 19:43

Låter som fårticka eller brödticka

0

Agnetha Asteberg

17 sep 2008 kl. 08:46

Mina är lite mer gråbruna än de på bilden men det är nog fårticka, jag tittade till sist i min lilla ficksvampbok (som jag tidigare ansett oduglig…) och där fanns en bild på fårticka som ser ut nästan exakt som de jag hittat.
Nästa fråga, är den god att äta fast den blivit så pass stor???

/Agnetha

0

Tina Nordberg Kolsva

17 sep 2008 kl. 08:57

Mycket stora fårtickor är ofta larvangripna, skär itu o kolla.
vad smaken göller kan du väl provsmaka.
En fårticka ändrar färg vid tillagning, från vitt till gul, tillgrön. I järnpanna blir svampen gärna svart.

0

Tina Nordberg Kolsva

17 sep 2008 kl. 08:58

Glömde att brödtickan ändrar inte färg o är inte lika fin matsvamp. Den passar bättre till inläggningar o marinerad efter kokning.

0

Agnetha Asteberg

17 sep 2008 kl. 12:59

Tack för hjälpen! Jag ska gå o hämta dem så får jag se om de går att använda! Hoppas det så jag kan provsmaka!

/Agnetha

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone