Jag har en bok om förvaring av svamp och i den står att alla kremlor lämpar sig väl att torka, med lite tillsatsvärme. Man ska skära hattarna i stora “tårtbitar” och lägga dem med skivorna uppåt. Sen kan man lägga nåt extra finmaskigt under dem för att fånga upp skivorna. Detta har jag hittat i “Svamp - ta tillvara och laga till” av Sigri Sahlin. En jättebra bok! Utgången på förlaget men kan finnas på antikvariat.
Njae.. jag förstod nog heller inte riktigt vad hon menade i boken med att “fånga upp skivorna” men jag tror att det kan vara så att kremlor blir skörare när man torkar dem, och om man torkar på galler så kan skivor trilla igenom när man hanterar bitarna och det vore ju synd att inte ta reda på dem också :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.