0 528 visningar

26 svar

Nu är det svårt Hjälp!

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 20:16

Fick låna en bil idag och komm äntligen ut en sväng i skogen igen. 4 timmar och en korg full med små sopper.Blodsopp. KJ., Brunsopp men sedan blev jag helt plötsligt lite osäker har jag möjligtvis blandat ihop några arter? Så snälla, hjälp mig. Det kommer 4 serier. den första är Blodsopp, men sedan då? Alla växer i samma område på några kvadrat km. Norra delen av Söderåsen i östra hörnet.

0

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 20:18

Kan detta vara Eldsopp eller är det fortfarande Blodsopp, de ser lite annorlunda ut men den ena skall ju ha kalk och den andra inte?

0

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 20:18

.....blodsoppen är vääääldigt gul när du sätter kniven i den , sen ser den vips ut som aphjärna….enligt mig helt omöjlig att ta fel på

0

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 20:19

Och så denna, Rutsopp eller?

0

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 20:22

Så denna som ser ut som en liten KJ. men inte så kraftig fot och så är den väldigt mörk och blånar lite?

0

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 20:25

Här är de nu

0

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 20:27

Hej Birgitta F, Blodsoppen är inga problem, men de andra, kanske nojjar jag lite men blev helt plötsligt osäker.

0

serie 4

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 20:43

bör vara brunsopp, men visst har man rätt bli nojjig emellanåt.
Som i eftermiddag när jag trodde mig se rimskivling som inte var ullspindling utan något mer förväxlingsbart…huuu

0

serie 4

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 20:49

Men jag har plockat Brunsopp oxå idag och den blånar mycket mer både på rören och i snittytan och snabbare, så det är därför som jag blev osäker även på denna mörka variant.

0

serie 4

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 20:51

mycket beror på vätan….har burit hem brunsopp som knappt blånat alls

0

serie 4

buffy

16 sep 2008 kl. 20:53

Ser ut som typisk brunsopp, äldre ex har ibland väsentligt mkt smalare fot. Det sitter ofta grässtrån etc på hatten eftersom den blir klibbig i väta. Bra att torka, tycker jag, blir rätt slemmig som färskstekt. Blodsopp har röda prickar på foten, eldsopp lär ha rött ådernät ist. Jag har ofta tänkt på förväxlingsrisken m eldsopp men har hittills aldrig råkat på ngn eldsopp i NV Skåne.

0

serie 4

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 21:00

Hej buffy! Men serie 2 då? Syns vi på Fredriksdal i morgon tro? Och i så fall hur känner vi igen varandra?

0

serie 4

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 21:12

Ledsen, jag utryckte mig inte riktigt klar angående serie 2, jag tycker att det liknar mer ett nätmönster och att den är gulare i förgen närmast hatten, som just Eldsopp är!?

0

serie 4

Boman

16 sep 2008 kl. 21:20

JAS, du har ju svampen, jämför foten med denna bild. jag tycker det ser ut som Blodsopp men bilder är bara bilder. Den andra är troligen brunsopp.

blodsopp, fot med röda prickar

0

SERIE 3

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 21:45

Jag tycker fortfarande att det skiljer sig åt på serie 1 och 2 både i mönstret på foten och i blånaden när jag delade dem. Den jag tror är Eldsopp blånar betydligt mer och fortare men så växer de ju på samma mark? Humm frustrerande är det. Så till serie 3 där jag tycker att de har spruckit upp lite och har en “röd” nyans under det bruna är det inte så för Rutsopp och så var den gulare i köttet än Brunsoppen när jag skar upp dem.

0

serie 4

Birgittad

16 sep 2008 kl. 21:49

Svåra frågor du ställe JAs 1 blodsopp. ” eldsopp har mörkrött ådernät i alla fall enligt experterna och de enda ex jag har sett. Rutsopp blir röd i snittet när man bryter den. Och den som blånar tja brunsopp.

0

Sopp?

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 21:55

Jag får väl roppa på någon * och se vad de har att säga.

0

Sopp?

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 23:00

Nu är svampen torkad och klar men ingen * har kommit till min hjälp så jag får spara och se vad som händer, tur att jag har många torkramar så att jag kan dela upp “fångsten” så man vet vad man har och gör. God natt hörs i morgon :)) ZZZZZ

0

????urrrrk!!

svampstaff

16 sep 2008 kl. 23:02

min hund pissar på såna svampar..

0

Stefan HBG

16 sep 2008 kl. 23:03

Har plockat många Blodsoppar på åsen JAS, alltid gula vid fotbasen. Eldsoppen brukar ha mörk fotbas.
Tror nog bild två är en Blodopp ändå trots den “tunna” foten.
Skickar en bild där man ser det gula.

0

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 23:20

Tack för det Stefan HBG. Nu är det bingen som gäller (skall bara stoppa svampen i burkar först) och i morgon hoppas jag att jag får ställa någon mot väggen på svamputställningen på Fredriksdal, då skall dessa svampar ältas igen. Ses vi där kanske?

0

Stefan HBG

16 sep 2008 kl. 23:23

Nä inte imorgon JAS, öppet fredag oxå.
Tänkte jag kunde få en recension av dig först :)
Nattinatti.

0

"JAS" Helsingborg

17 sep 2008 kl. 19:26

Ingen * som kan hjälpa mig. Den som jag kallar “rut” är gul i köttet även efter torkning medan den jag kallar “eld” är lite mörkare än “blod”. Övriga vita i köttet efter torkning. Så ?

0

Jan A, Uppsala

17 sep 2008 kl. 19:59

Jas! Rutsoppen ser ut som min falska, med i allmänhet gula sprickor. Mina har på en lokal rödaktiga sprickor, men är ändå troligen falska. Ryman fick till utställningen på Svampens dag och hade nån varit “äkta” hade han nog reagerat.

0

"JAS" Helsingborg

17 sep 2008 kl. 20:19

Hej Jan! Mina “rutisar” har en röd förg på större delen av foten och det verkar inte den falska ha och så, ja vad tusan jag vet inte, känns inte riktigt 100 i alla fall.

0

Michael Krikorev

17 sep 2008 kl. 20:43

Serie 1: Blodsopp
Serie 2: Blodsopp
Serie 3: Någon art i gruppen kring, boksopp/rutsopp de är svåra och man måste se hela foten, färgen i fotkötttet m.m.
Serie 4: Brunsopp. De blånar inte alltid på rören.

0

"JAS" Helsingborg

17 sep 2008 kl. 21:43

Tack för det Michael! Nu kan jag gå vidare i livet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone