Fick låna en bil idag och komm äntligen ut en sväng i skogen igen. 4 timmar och en korg full med små sopper.Blodsopp. KJ., Brunsopp men sedan blev jag helt plötsligt lite osäker har jag möjligtvis blandat ihop några arter? Så snälla, hjälp mig. Det kommer 4 serier. den första är Blodsopp, men sedan då? Alla växer i samma område på några kvadrat km. Norra delen av Söderåsen i östra hörnet.
Ser ut som typisk brunsopp, äldre ex har ibland väsentligt mkt smalare fot. Det sitter ofta grässtrån etc på hatten eftersom den blir klibbig i väta. Bra att torka, tycker jag, blir rätt slemmig som färskstekt. Blodsopp har röda prickar på foten, eldsopp lär ha rött ådernät ist. Jag har ofta tänkt på förväxlingsrisken m eldsopp men har hittills aldrig råkat på ngn eldsopp i NV Skåne.
Jag tycker fortfarande att det skiljer sig åt på serie 1 och 2 både i mönstret på foten och i blånaden när jag delade dem. Den jag tror är Eldsopp blånar betydligt mer och fortare men så växer de ju på samma mark? Humm frustrerande är det. Så till serie 3 där jag tycker att de har spruckit upp lite och har en “röd” nyans under det bruna är det inte så för Rutsopp och så var den gulare i köttet än Brunsoppen när jag skar upp dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.