0 683 visningar

22 svar

Är det rimskivling?

fyffes

16 sep 2008 kl. 20:26

Jag inbillar mig att det här är rimskivling, men misstänker förstås att det lika gärna kan vara en giftig rackare. Därför hoppas jag ju att ni som kan kan upplysa om vad det är.

Hittade i gles fuktig tallskog med mosse runt om.

Rimskivling…eller “kistsvamp”..?

0

Peter, Linköping

16 sep 2008 kl. 20:29

Visst är det rimskivling.

0

fyffes

16 sep 2008 kl. 20:32

Tack för svaret! Så, jag vågar äta den då...helt säkert? Är den god?

0

Brenko

16 sep 2008 kl. 20:33

Så såg mina ut som jag plockade och åt idag, så om du dör blir du inte ensam på andra sidan. :)

0

Lena M

16 sep 2008 kl. 20:34

Troligtvis. Jag känner b.l.a igen den på den vattrade foten ovanför ringen och på bilden är det lite svårt att se. Vänta på flera svar.

0

fyffes

16 sep 2008 kl. 20:35

vad är en “vattrad fot” måntro?

0

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 20:35

väldigt god ,men ikväll såg jag en rimmig svamp , tog fögivet att det var rimskivling först men…..den saknade både ring och vattringen ovan ringen. Har dessvärre ingen bild men det var inte ullspindling..kändes inte alls bra

0

vattrad

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 20:36

tror jag har en bra bild

se ovan ringen

0

fyffes

16 sep 2008 kl. 20:37

den växte i växjö, lämnade många kvar, läste att den är mest vanlig norrut så jag blev lite fundersam redan i skogen.

0

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 20:39

Finns i hela landet

0

Salasias

16 sep 2008 kl. 20:41

Utan tvekan rimskivling.

0

fyffes

16 sep 2008 kl. 20:43

Kalas, tack för svaren!

(ehh…ursäkta tjatet, men.. vad finns det för förväxlingssvampar?)

0

fyffes

16 sep 2008 kl. 20:45

Tar man bort skivorna innan man tillagar den? Ska den “förvällas” innan jag steker den?

0

ullspindling

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 20:46

men som jag skrev hittade jag en helt annan otrevlig sak i em…hoppas någon * kan hjälpa till…......tog dessvärre inte hem något ex men skivfärgen var identisk med rimskivlingen.

0

rimskivling

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 20:47

ta inte bort skivorna bara ev angrepp , helt suveränt god

0

rimskivling

Boman

16 sep 2008 kl. 20:55

Rimskivling, utan tvekan. Den ska inte förvällas, bara kokas ihop i sin egna vätska i pannan innan du tillsätter fett.Ta bara bort ev larv och snigenangrepp, och skräp så klart.

0

rimskivling

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 20:57

Visst är det rimmskivling och det brukar finns gott om den i dina Växjötrakter. Hittade massor på vägen mot Tingsryd i fjol och gav bort allt, för smaken är som baken, jag gillar den inte. Så nu är frågan, går den att torka och vinner eller förlorar den i smak i så fall? Nåpon som vet?

0

rimskivling

Birgitta F

16 sep 2008 kl. 21:12

vinner i smak

0

rimskivling

Boman

16 sep 2008 kl. 21:25

Vinner säger jag, som tycker om den på alla sätt.

0

rimskivling

Brenko

16 sep 2008 kl. 21:30

Jag är rätt petig med svamp, tror jag. Har testat en hel del, men jag gillar bara kantapeter, taggsvamp å en handfull soppar.

Men rimskivlingen är en “keeper” som får följa med hem i fortsättningen när jag stöter på den.

0

fyffes

Boman

16 sep 2008 kl. 21:37

Den liknar lite en del spindelskivlingar/spindlingar men de har ingen ring. Studera bilder noga så ser du skillnaden.

0

fyffes

BirgittaD

16 sep 2008 kl. 21:40

Tillhör spindlingarna kommer nog att byta namn snart
.

0

ullspindling

fyffes växjö

17 sep 2008 kl. 09:58

kan det ha varit en gul trådskivling? Tycker den ser likadan ut som rimskivlingen, bortsett från ringen….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone