0 696 visningar

25 svar

publika ip-adresser

Brenko

16 sep 2008 kl. 22:48

Nu visas allas ip-adresser i inläggen. Jag har personligen inget emot det, men vill påpeka att det är ett lagbrott och strider mot PUL. Fixa nu till det här innan nån av svampguideshatarna gör en sak av det.

0

svamstaff

16 sep 2008 kl. 23:19

Asch fjolla!!

0

fyffes

16 sep 2008 kl. 23:20

hmm, men är det verkligen så? Kan jag med all säkerhet härleda en fysisk person mha ett IP-nummer? Dessa kan ju spoofas etc. och bör väl därför inte omfattas rakt upp och ner av PUL?

0

Brenko

16 sep 2008 kl. 23:23

Jag var moderator på ett forum tidigare och diskussionen gick så där iaf.

0

fyffes

16 sep 2008 kl. 23:28

dessutom bör väl inlägg kunna falla inom “löpande text” och därmed minskar PULigheten..

0

Boman

16 sep 2008 kl. 23:33

0

Brenko

16 sep 2008 kl. 23:50

Och nu har nån matat in svampstaffs adress och telefon i en tråd.

Dags att vakna nu, det är nån som kan datorer som vill trilskas. Det här forumet är ÖVER som sådant. Det finns ingen väg ut så länge den här värdelösa mjukvaran används..

0

Britt-mari Häggbom

16 sep 2008 kl. 23:53

kan du förklara vad du menar?

0

Brenko

16 sep 2008 kl. 23:57

Någon har använt svampstaffs IP, SOM SVAMPGUIDEN EXPONERAR OLAGLIGT, för att skramla fram hans personuppgifter. Och postat dem här.

0

Stefan HBG

17 sep 2008 kl. 00:01

Hur funkar det? Personuppgifterna kom från hans egen IPadress?

0

Brenko

17 sep 2008 kl. 00:03

Det får du fråga den person som vill jävlas om, jag har mina aningar dock.

Men det är dags att dra upp skägget ur svampmossan, om man säger så.

0

Haxson

17 sep 2008 kl. 00:03

Hm… Det enda jag kan få fram är att Svamstaff är kund hos Bredbandsbolaget. Att utröna hans namn och adress torde kräva intrång i det företagets interna register. Och jag betvivlar att skostorleken är knuten till ip-numret…

0

Brenko

17 sep 2008 kl. 00:05

Nähädu! Folk gör saker på internet och lämnar spår efter sig.

0

Haxson

17 sep 2008 kl. 00:16

Exempel tack, på hur man kan lämna spår som knyter ip-numret till adressuppgifter - förutsatt att man inte frivilligt uppger dessa uppgifter i klartext.

0

Boman

17 sep 2008 kl. 08:14

Alltså, jag är en av 2 Admin på två olika Forum. Att Admin kan se IPn är bra och nödvändigt men inte besökarna. Att få fram info om ett enskilt Ip är svårt, man kommer fram till leverantören och sedan är det stopp. Om inte det handlar om brott där polis måste inblandas. Så jag är också nyfiken på hur du menar brenko. Att trollet skrev det där om svampstaff säger inget alls, mer än att fantasi det saknas inte.

0

Brenko

fyffes

17 sep 2008 kl. 08:20

nä, nu har du fått en hel del om bakfoten “Brenko”, det är inte så IP-nummer fungerar. Lyssna på Haxon…

Du kan inte plocka fram sådan info som du tror mha ett IP-nummer, tok heller…

Visst, folk lämnar spår, sant. Men för att få fram personinfo måste du i de allra flesta fall gå via deras ISP som lämnar ut informationen (ex.v. brottsundersökningar…och knappt då vill ISP lämna info om kunden..).

För gemene man är alterativet att googla fram bit för bit och lägga pyssel: via signaturer, e-postadresser etc. kan folk ha lämnat info som går att sammanställa.

Så, Brenko, lägg ner ditt osakliga argumenterande, det funkar inte som du tror!!

Tjingeling!

0

Brenko

Brenko

17 sep 2008 kl. 09:18

Det var ju precis det jag menade. Att luska och pyssla ihop fakta från communitys, messengers osv.. Jag menar givetvis inte att en ip-adress är som en öppen bok.

Men nu är ip-adresserna borta, och falskpostningen kan fortsätta. Tjohej. Och jag är ledig och ska plocka svamp. :D

0

Brenko

fyffes växjö

17 sep 2008 kl. 09:44

nä, det var inte så du menade, i alla fall inte så du formulerade dig.

Det här forumet lider väl inte så himla mycket av tokpostande, eller? Jag har inte sett ngn spam etc. bara en del fjolliga inlägg av vissa besökare… och det är inte lätt att blocka.

0

Brenko

Brenko

17 sep 2008 kl. 14:50

Ta din jävla attityd och stoppa upp nånstans. Det var visst vad jag menade, sen om du tolkar det på nåt annat sätt så leder det bara till att intresseklubben får slut på skrivarpapper.

0

Brenko

fyffes växjö

17 sep 2008 kl. 15:04

*fniss*...

Jaja..då släpper vi väl det då grinolle :-)

0

Brenko

Brenko

17 sep 2008 kl. 15:19

Jag kanske är en grinolle, men inte så länge. Så. ;)

0

Brenko

fyffes växjö

17 sep 2008 kl. 15:21

Bra!

0

Tssssss

svampstaff

17 sep 2008 kl. 23:04

allt e bullshit :) Jag har nämligen 43 i skostorlek.

0

RasBohlin

17 sep 2008 kl. 23:13

Asså detta fattar jag inte alls! För när ip-numren syntes, så kollade jag mina inlägg som jag VET att jag skrifvit, å de va ju inte samma ip på dem ju???

0

Boman

17 sep 2008 kl. 23:43

Har du samma IP hela tiden då? Det är ju inte alltid så, vissa har en rörlig andra en fast IP adress.

0

RasBohlin

17 sep 2008 kl. 23:44

Jag har kanske en rörlig då...
Får krångla lite med den ibland då jag haft datorn afstängd!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone