0 683 visningar

10 svar

Namnförslag hjälp?

NadaL, Umeå

16 sep 2008 kl. 23:01

I helgen var vi på besök i Sollefteå och på en skogspromenad, hittade vi mycket nyt.Behöver hjälp med tre nya.
Först trode jag att vi hittat streckmusseron ,men är osäker.Lukt och smak mjöllik,växer på stigen i blandskog.Foten har blekgul anstrykning,men ...

0

NadaL, Umeå

16 sep 2008 kl. 23:04

2. Vacker skål,kanske mönjeskål?

0

Magnus

16 sep 2008 kl. 23:04

Kan det vara jordmusseron?

0

NadaL, Umeå

16 sep 2008 kl. 23:07

Och sista: Växer i gräsmattan.
Kanske blågrön kragskivling?

0

Enelie, Linköping

16 sep 2008 kl. 23:07

Ursäkta Nada att jag svarar när jag inte har något namnförslag.
Jag vill bara uttrycka min beundran för bilden på skålsvampen.
Man tappar nästan andan, så vacker är den.

0

Irene A

16 sep 2008 kl. 23:08

Den första skulle jag också kalla streckmusseron.

0

"JAS" Helsingborg

16 sep 2008 kl. 23:11

God kväll NadaL, ja nog ser det ut som mönjeskål, musseronen är svår men växer den i grupper, ringar och luktar mjöl så varför inte.

0

Irene A

16 sep 2008 kl. 23:15

Det ser ut att stämma bra med blågrön kragskivling. Den har inte så tydlig ring och inte lika svart sporfärg som den ärggröna.

0

NadaL, Umeå

16 sep 2008 kl. 23:31

Tack Enelie ibland har man tur som amatör.

Jas: Det var tre stycken som växte där på stigen.

Irene: Tackar så mycket.Synd att vi var så osäkra och inte tog hem dom och provade. 

0

Jan A, Uppsala

16 sep 2008 kl. 23:51

Tillbaka efter en vilostund som en gammal gube ibland behöver!;))
Snygga bilder Nada!
Vår svampklubbsordf. har ett passande smeknamn på streckmusseron; “dränkt råtta”. Inte helt fel, eller hur?

0

NadaL, Umeå

16 sep 2008 kl. 23:55

I alla fall en av roligare smeknamn på svampen jag hört.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone