0 280 visningar

3 svar

Mer identifiering

zingo123

16 sep 2008 kl. 23:04

Ja som ni säkert förstår så är jag en sån där som nästan bara plockar kantarell.
Gult är gott!
Men… jag går förbi många olika sorter som säkert är kulinariska bara jag förstod deras sanna värde.
Att fota svamp är enklare - det blir jag inte sjuk av i alla fall.
Snälla… kan ni som vet tala om vad jag har på mina bilder????

Två olika trädväxare och en liten rosatonad

0

Irene A

16 sep 2008 kl. 23:17

1. honungsskivling
2. honungsskivling
3. skäggriska

0

zingo123

16 sep 2008 kl. 23:32

Jag tycker svamparna på bild 1 och 2 är helt olika..
1 har ring runt foten och 2 är knottrigare.
Är det så fall att 1 är äldre???

Om man måste förvälla skäggriskan minst 10 min innan man anrättar den -varför överhuvudtaget klassa den som matsvamp??
Är det för att den är extra god då - eller vad??

0

Irene A

17 sep 2008 kl. 10:35

Ja, den första honungsskivlingen är äldre.

Om skäggriska som matsvamp.. bra fråga faktiskt. Det är väl någon finlandsinfluerad lobbyverksamhet som har fått de skarpa riskorna till matsvampar :-)
Jag har blivit bjuden på såna, i “risksallad” och lite av varje, och har inte tyckt att det har varit gott. Men smaken är som bekant olika.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone