0 410 visningar

5 svar

Kremleplockare?

fyffes

17 sep 2008 kl. 08:48

Finns det någon här som brukar plocka kremlor? De verkar kunna variera en hel del inom arten angående utseende inbillar jag mig, vilka plockar ni och vad har ni för typiska kännetecken för de ni plockar?

Är det ngn direkt egensmak, de verkar hyfsat trista när man tuggar på en liten bit, smaklöst typ.

0

Peter, Linköping

17 sep 2008 kl. 08:55

Mandelkremla och kantkremla plockar jag, dem fixar jag. Det kan nog slinka ner en och annan mild men obestämd kremla också.

Tycker inte att de gör sig i blandsvamp, och de har heller inte så stark svampsmak så nån soppa eller stuvning gör jag inte (med undantag av sillkremlan då, men den hittar jag aldrig).

Det som är intressant med kremlorna ovan är konsistensen snarare än smaken. De blir tuggiga, nästan köttiga.

0

gunhild i Kåddis

17 sep 2008 kl. 09:00

Jag plockar och äter kremlor förresten de första som kommer på hösten här uppe i norr. Sillkremlan är en “höjdare”, dillstuvad till fisk. Hade också nöjet att smaka mandelkremlan förra veckan i Skövde. Grönkremlan vinkremlan den milda gula och tegelkremlan brukar slinka med i blandsvampen.

0

Boman

17 sep 2008 kl. 09:03

Plockar mandelkremla och sillkremla om jag hittar någon fin. Någon plockar dem i min skog!

0

fyffes växjö

17 sep 2008 kl. 09:05

kanske dags att gräva varggrop? :)

0

Boman

17 sep 2008 kl. 09:27

Näe, behövs inte, de andra sorterna räcker mer än väl. brukar komma hem med 10-15 sorter för det mesta. Så kremlorna kan någon annan få.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone