Finns det någon här som brukar plocka kremlor? De verkar kunna variera en hel del inom arten angående utseende inbillar jag mig, vilka plockar ni och vad har ni för typiska kännetecken för de ni plockar?
Är det ngn direkt egensmak, de verkar hyfsat trista när man tuggar på en liten bit, smaklöst typ.
Mandelkremla och kantkremla plockar jag, dem fixar jag. Det kan nog slinka ner en och annan mild men obestämd kremla också.
Tycker inte att de gör sig i blandsvamp, och de har heller inte så stark svampsmak så nån soppa eller stuvning gör jag inte (med undantag av sillkremlan då, men den hittar jag aldrig).
Det som är intressant med kremlorna ovan är konsistensen snarare än smaken. De blir tuggiga, nästan köttiga.
Jag plockar och äter kremlor förresten de första som kommer på hösten här uppe i norr. Sillkremlan är en “höjdare”, dillstuvad till fisk. Hade också nöjet att smaka mandelkremlan förra veckan i Skövde. Grönkremlan vinkremlan den milda gula och tegelkremlan brukar slinka med i blandsvampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.