0 1394 visningar

21 svar

Premiärsmaka Stolt fjällskivling

anithau

17 sep 2008 kl. 08:55

Nu ska jag för första gången smaka på stolt fjällskivling.

Finns det någon vänlig själ som kan tipsa mig på bra recept - anrättning?

Tack på förhand

0

Peter, Linköping

17 sep 2008 kl. 08:59

Färsk?

Panera hattarna och stek i smör hela, det är en värdig anrättning av den ståtliga svampen.

0

Boman

17 sep 2008 kl. 09:03

Jag steker i smör och saltar lätt, klart!

0

Jan A, Uppsala

17 sep 2008 kl. 09:09

Ingen stoltpanering här i huset! Jag “river” hatten i smala “klyftor och steker VÄL, givetvis i smör. Salta och ev. vitpeppra. Njut. Gott till gott bröd och d:o vinslurk…

0

Brenko

17 sep 2008 kl. 09:22

Är stolt fjällskivling en sladdrig slemsak efter stekpannan, eller åt jag dubbelgångare för ett par år sen?

Smaken var underbart nötig, verkligen supergod, men konsistensen under all kritik.

Bara undrar om det är jag som inte förstår hypen, eller om jag tog fel svamp.

0

Boman

17 sep 2008 kl. 09:24

Du stekte nog för kort tid, då blir nästan all svamp sladdrig. Testa steka långe på låg värme, tills du har lite crisp på kanterna.

0

Brenko

17 sep 2008 kl. 09:28

Ok.. Men jag har stekt mycket svamp och aldrig misslyckats så katastrofalt. Testade några gånger.

0

Jan A, Uppsala

17 sep 2008 kl. 09:29

Det finns de som “kokar” svamp i stekpannan - och tror att de steker. Då blir det mesta sladdrigt. Och tyvärr är det detta “recept” som står i recepten.
Nej, prova med rå svamp i välbesmörad, mycket varm, nästan HET stekpanna. Och salta efteråt.

0

Brenko

17 sep 2008 kl. 09:32

Får väl testa igen, om jag hittar någon.

Brukar som sagt inte ha några som helst problem med att steka svamp, som den betedde sig är det inget jag skulle lägga i en gryta iaf.

0

Värmdöbo

17 sep 2008 kl. 09:33

Det är väl lite som med kött kanske, om man steker för mycket åt gången så blir det kokt…

0

Jan A, Uppsala

17 sep 2008 kl. 09:36

Visst Värmdöbo, så är det!

0

anithau

17 sep 2008 kl. 11:02

He på Er alla!
Det var många åsikter. Vilken mat kan man använda den till?
Jag är inte så mycket för att steka och sätta på macka. Det lockar inte mig.
Svampen är fryst. Kan jag göra stuvning?
Tackar på förhand igen.

0

Enelie, Linköping

17 sep 2008 kl. 23:23

Hej Anitha!
Jag svarar så sent så du kanske redan har ätit upp den:)

S.fjällskivling går alldeles utmärkt att använda till husmanskost (kotletter, färslimpa m.m.) istället för den traditionella brunsåsen.

Smörstek i het panna med salt, peppar och en nypa socker på slutet.
Häll på grädde och låt det snabbt puttra ihop.
Dra av pannan och smält ner lite Västerbottenost på slutet.

0

anithau

17 sep 2008 kl. 23:31

Tack för alla tips.¨
Jag har inte hunnit göra något ännu. Det kom annat emellan.
Men nu har jag alternativ.

0

svampstaff

17 sep 2008 kl. 23:39

9klyftor vitlök. 1dl curry. massor med chilipeppar så känner du inte vad svampen smakar. Görbra!

0

anithau

17 sep 2008 kl. 23:41

Ja, men käre Svampstaff!
Då går jag ju miste om svampens egna smak.

0

Salasias

18 sep 2008 kl. 00:00

Hur man än gör/har gjort blir den som disktrasa. Jag har slutat plocka den. det finns mycket godare svampar.

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 00:07

bra att veta Salasias , då har jag inget att sukta efter utan kan ägna mig åt annat än “diskttrasor”.......min favorit är f.ö Fårticka , konsistensen oavsett tillagning är superb. Tuggmotstånd och god

0

Brenko

18 sep 2008 kl. 00:11

Torkar du fårtickan först?
Själv tyckte jag den var lika värdelös som jätteröksvamp, dvs totalt smaklös. Men den var färsk.

0

Enelie, Linköping

18 sep 2008 kl. 00:13

Strunta i konsistensen och känn smaken.

0

Birgitta F

18 sep 2008 kl. 00:15

blev lite av trådkapning sry men jag gillar konsistensen , hur man smaksätter är en annan fråga

0

Trumpelisa

18 sep 2008 kl. 08:14

Om man inte gillar konsistensen på fjällskivling kan man torka och mala till mjöl. Blandade svampmjöl med lite idealmjöl när vi skulle ut med båten i somras. Smör i kastrullen å så i med blandningen och grädde. Gott till kvällsgrillningen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone