0 382 visningar

7 svar

blodriskor-utdöda?

fyffes-växjö

17 sep 2008 kl. 09:53

Jag har aktivt letat blodriskor i granskog vid flera tillfällen: i såväl ren mossrik granskog som i mer uppblandad granskog med blåbärsris och ett och annat lövträd, noll med blodriskor!

Trodde att det var en ganska vanlig svamp!!??? Någon som vet när de finns där ute? Är jag i fel skogar? Ytterst märkligt det här, inte en enda liten blodriska *suck*

0

c

17 sep 2008 kl. 09:56

Märkligt för i år kryllar det av dem- hittar hur mycket som helst överallt

0

Peter, Linköping

17 sep 2008 kl. 10:03

De är på sluttampen nu här i min skogar. Ser sorgligare och sorgligare ut. Har hittat mängder i år.

De gillar marker som är blötare än medel. Fuktig granblandskog med inslag av gräs är ett säkert kort.

0

Nina H, Sthlm norr

17 sep 2008 kl. 10:18

Ledsen för din skull, men här finns de i massor i år. Och fina dessutom. Leta i en annan skog.

0

Lilla My

17 sep 2008 kl. 10:56

Fast de kommer inte varje år ens på mina “säkra” ställen, så det verkar som de gör lite som de vill, godingarna…

0

Haxson

17 sep 2008 kl. 15:37

I mina trakter verkar blodriskan vara den absolut vanligaste svampen. Även halvtaskiga svampår kan jag gå ut och bara hämta blodriskor 100m från huset. Men, som jag nämnt i nån annan tråd: Kantareller finns inte här, så det jämnar ut sig.

0

fyffes växjö

17 sep 2008 kl. 15:42

tänk om jag kunde begåvats med kantareller istället då, som tröst, men inte då... det verkar vara många om svampen här i skogarna…

Få nog ge mig längre in i skogen vid nästa jakt.

0

Birgitta F

17 sep 2008 kl. 18:33

hittade ett helt utblommat ställe igår i ung planterad granskog, blev iaf någon liter

Bohuslän

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone