Hittade öronmussling idag. Hur är det går den att äta? Den är inte med här i listan på matsvampar. Inte heller i Bonniers svampbok.
Jag har hört att den ska vara god men som det känns nu vågar jag inte sätta fram den på bordet.
Läs om det här:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_1_Oronmussling%20svarta%20listan.pdf
och ta själv ställning sen.
Det är inte uteslutet att överdosering av öronmussling kan vara farlig. Det året som dödsfallen inträffade i Japan, var svamparna osedvanligt storväxta och rikligt förekommande i vilt tillstånd, så troligen var det många som åt mer än vanligt av den.
Jag skulle inte vara rädd för att provsmaka, däremot skulle jag akta mig för att äta mycket och ofta - ungefär samma råd som man kan ge om riddarmusseronen.
Förresten är det ett råd som borde gälla allt man sätter i sig. Sånt som man vet är bra och nyttigt, är aldrig bra att äta eller dricka i övermått - inte ens rent vatten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.