0 2193 visningar

8 svar

Röda fingrar av vad?

Meriona

17 sep 2008 kl. 12:32

Vi plockade ett antal bleka taggsvampar igår och efter rensning var fingrarna alldeles rödfärgade. Har inte plockat så många förut, har vi fått med brödtickor i korgen, eller brukar det bli så här?

0

Lilla My

17 sep 2008 kl. 12:38

Låter helt normalt, jag såg likadan ut i måndags morse när jag kom till jobbet, efter en hård ehlg av plock och rens :)

0

Tina Nordberg Kolsva

17 sep 2008 kl. 13:39

Var glad, det är ett säker kännetecken på att du är en svampplockare och ingen annan farlig person. Du kan lungt falla in i mängden.Var försiktig om du har ring o strumpa på foten.Då kan du vara gift(ig)

0

Meriona

17 sep 2008 kl. 14:20

Phu, jag tyckte väl vi borde gå säkra, vi har fått tidigare skördar artbestämda av både andra svampplockare och en konsulent. Vi har väl inte fått så många förut att fingrarna hunnit bli så färgade. TACK!

0

Boman

17 sep 2008 kl. 14:37

Om det stör dig så tvätta med citronsyra eller men handskrubb så går färgen bort. Blodriskor, rimskivlingar, sandsopp och flera andra svampar färgar fingrar och naglar mörka också. Och blåbär, för det äter jag under plockningen, de är kalla och fina nu.

0

Jan A, Uppsala

17 sep 2008 kl. 14:46

Har nyss skalat en gryta äpplen till mos, så nu måste man ut och få svamp på fingrarna igen och bli en riktig människa!

0

svampstaff

17 sep 2008 kl. 15:54

Noterade OXÅ att mina fingrar blev röda av bleka taggisar…

0

Meriona

17 sep 2008 kl. 16:11

Nu börjar jag känna mej riktigt lugn! Det var nog mest tonårs-sonen som var orolig, dessutom ville han nog inte förklara för kompisarna att han hjälpt morsan rensa svamp…

0

Boman

17 sep 2008 kl. 18:17

Men då smetar han bara in sig med motorolja så är det gömt;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone